Absurdní rozdíly cen se týkají všech velkých společností. Na čerpací stanici Shell na 43. kilometru D1 dají řidiči za litr Naturalu 35,90 korun. V hlavním městě, kde je podle statistik CCS benzín průměrně nejdražší v ČR, se přitom u téže čerpací stanice prodával ve čtvrtek za 31,40. A nejde o žádnou zastrčenou benzínku, ale o stanici na Jižní spojce kousek za sjezdem ze směru od D1.

Na nádrži o objemu 60 litrů, kterou má například Škoda Octavia, tak řidič může ušetřit více než 270 korun, u nafty, kde jsou rozdíly ještě větší, dokonce 300 korun.

„Je to hodně drahé, proti cenám u nás je rozdíl hodně znát,” řekl Novinkám řidič z Teplicka. Na D1 prý v žádném případě tankovat nehodlá.

Shell nikdy nekomentuje svou stávající ani budoucí cenovou politikumluvčí Shellu Petr Šindler

Podobné rozdíly jsou na Benzině. Na Jižní spojce v Praze 10 ho firma ve čtvrtek prodávala za 31,70. Čím dál pak člověk po D1 jede směrem na Moravu, tím se cena zvyšuje. U Benziny na 4. kilometru D1 stojí už 33,40, tatáž stanice na 48. kilometru ho prodává už za 34,50.

U čerpací stanice OMV u Brna stál ve čtvrtek litr naturalu 35,80. O víkendu to bylo dokonce přes 36 korun, u stojanů nestálo žádné auto. Jen o kousek dál u silnice směrem na Mikulov v Modřicích, lze u čerpací stanice té samé značky natankovat litr stejné pohonné hmoty za 31,50.

Na D1 zhruba 30 kilometrů za Prahou stejná společnost litr naturalu prodává za 35,90, v Praze v ulici 5. května - tahu na D1 je cena 2,80 koruny nižší.

Pohonné hmoty u hlavních pražských silničních tahů - a na Jižní spojce zvlášť - přitom patří spíš mezi ty dražší. Na jiných benzínkách ve městě lze tankovat levněji, například už na Štěrboholské radiále se litr prodává i za méně než 31 korun.

Nafta dražší než benzín

Ještě vyšší rozdíly zaznamenají řidiči u cen nafty, které jsou u čerpacích stanic v současné době o chlup níž než ceny Naturalu. Na D1 to neplatí, většinou jsou tam vyšší či srovnatelné.

To však lze vysvětlit tím, že na hlavním tahu přes ČR naftu tankují často zahraniční kamióny, které nesjíždějí k menším stanicím v okolí. V porovnání například s Německem nebo Rakouskem se jim tankování v ČR stále vyplatí.

Čerpací stanice Agip prodává na D1 naftu za 35,90, za stejnou cenu jako benzín, V Praze litr nafty vyjde u této čerpací stanice na 32,40. Rozdíl je tedy 3,50 koruny na litru.

„Cena je samozřejmě strašně vysoká, ale nic jiného mi nezbývalo, protože mi docházela nafta,” řekl Novinkám řidič na čerpací stanici Agip na D1.

„Ceny nekomentujeme”

Novinky.cz oslovily dotčené provozovatele čerpacích stanic, aby markantní rozdíly vysvětlili. „Shell nikdy nekomentuje svou stávající ani budoucí cenovou politiku,” sdělil Novinkám mluvčí Shellu Petr Šindler. Připomněl, že v minulosti se tím, že ceny komentoval dostal do sporu s antimonopolním úřadem.

Ostatní provozovatelé na dotazy nereagovali.

Jiné dálnice jsou v průměru

Jinde v zemi se u velkých čerpacích stanic ceny pohybují běžně kolem 30 korun za litr. Průměrná cena v ČR je podle čtvrtečních údajů CCS 30,53 koruny, nafta se průměrně prodává za 29,38 koruny.

Ceny nejsou nijak výrazně vyšší ani na jiných dálnicích, na D11 kousek za sjezdem z Prahy stojí u Benziny Natural kolem 30 korun. V průměrných hodnotách se ceny pohybují i u dálnic D5 na Plzeň a D8 na Ústí nad Labem.