Hlavní inženýr Audi Ulrich Hackenberg a Wolfgang Hatz, autor úspěšných závodních motorů ve vozech Porsche, byli odvoláni z funkce mezi prvními poté, co vypukl emisní skandál VW. Kvůli němu od 18. září klesla cena akcií automobilky o 43 procent. [celá zpráva]

Oba byli považováni za nejtalentovanější německé inženýry. Dostali na starost výzkum a vývoj VW krátce poté, co se Martin Winterkorn stal v lednu 2007 generálním ředitelem. Právě na ně se nyní podle listu soustředí vyšetřování kauzy.

Chtěli prorazit s „čistými diesely”

Americký deník připomíná, že v roce 2007 tehdy v Německu oblíbené naftové motory měly v USA sotva pětiprocentní podíl na trhu. Winterkorn v tomto segmentu viděl šanci prorazit na třetí klíčový trh vedle Evropy a Číny.

Šéfové vývoje dostali za úkol prodat Američanům „čisté diesely“, podle zdrojů listu ale věděli, že stále přísnější americké normy na emise nedokáží v reálném provozu splnit. Vyjádření obou inženýrů ani Winterkorna se listu získat nepodařilo.

Automobilka přiznala, že do 11 miliónů vozů nainstalovala speciální software, který při testování snížil vypouštěné emise proti běžnému provozu. Několik zemí od té doby zakázalo prodej inkriminovaných modelů a regulátoři zvažují zpřísnění emisních standardů pro naftové motory.