Vítěz výběrového řízení, které ministerstvo dopravy vypsalo v únoru, by měl začít s provozem od prosince příštího roku.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Společnost Leo Express v tiskové zprávě uvádí, že jejich nabídka je o 14 procent levnější, než kolik na trase doposud účtují státu České dráhy. Ty už soutěž zpochybnily, podle nich není zadání soutěže správné. Obrátily se na antimonopolní úřad.

„Protože vnímáme určité pochybnosti o správnosti zadání k nabídkovému řízení na tuto linku, spočívající především v kritériích, která podle nás neumožňují připravit uchazečům srovnatelné nabídky, obrátili jsme se v této věci na ÚOHS,” řekl mluvčí drah Radek Joklík.

Ministerstvo dopravy ocenilo, že o trať je mezi dopravci zájem, nepatří přitom mezi nejatraktivnější. Například není elektrifikovaná.

 Další tratě budou následovat

Vyhlášení výběrového řízení na provozovatele dálkové linky mezi Plzní a Mostem je po dlouhé době prvním krokem k otevření železničního trhu soukromým společnostem.

Naposledy se ministerstvo pokoušelo formou veřejné soutěže vybrat provozovatele na lince mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov, muselo ji ale zrušit poté, co v březnu 2013 vyřadilo z tendru kvůli nesplnění kvalifikačních podmínek společnost Arriva. V tendru pak zůstal jediný zájemce, RegioJet podnikatele Radima Jančury.

Následovat mají další trasy

Po trati Plzeň–Most plánuje ministerstvo vypsat výběrové řízení na dvojici linek z Liberce do Pardubic a do Ústí nad Labem. Následovat by měly trasy Praha–Ústí nad Labem–Děčín a Praha–Ústí nad Labem–Karlovy Vary–Cheb. Jako poslední přijde na řadu linka Ostrava–Krnov–Olomouc.

Bezbariérové vlaky

Vozidla, kterými vítěz tendru bude cestující na trase mezi Plzní a Mostem vozit, by měla být schválená pro jízdu alespoň stokilometrovou rychlostí, bezbariérová a vybavená elektrickými zásuvkami, uvedlo v podmínkách nabídkového řízení ministerstvo.

Povinností nového dopravce naopak nebude uznávat jízdní doklady ostatních železničních společností. Vzájemné uznávání jízdenek nechal úřad na dohodě mezi dopravci.