Podle antimonopolního úřadu ministerstvo minimální úroveň kvalifikačních předpokladů firem nevymezilo v podrobnostech dostatečných ke zpracování nabídky. Konkrétně šlo o požadavky na vzdělání technického směru, které jsou podle odborníků sporné.

"Přesto zadavatel v zadávací dokumentaci právě takový technický kvalifikační předpoklad požadoval. Úřad ve svém rozhodnutí tedy vyšel z judikatury Nejvyššího správního soudu a zadávací řízení zrušil," uvedl Rafaj.

Ministerstvo sice vybralo O2, nemohlo s ní ale uzavřít smlouvu kvůli předběžnému opatření ÚOHS, které antimonopolní úřad vydal již dříve.

„Jsem trošku v šoku. Úřad, který má v mottu ochranu hospodářské soutěže, nám tu soutěž brzdí nebo omezuje,” řekl Ťok na mimořádném brífinku. S novým provozovatelem by podle něj mohl stát ušetřit desítky miliónů korun. Termín „vzdělání technického směru”, který úřad označil za vágní, podle něj používá nejméně pět jiných českých zákonů.

Vleklé problémy

Registr vozidel opakovaně zkolaboval v létě 2012 a poté se několik měsíců potýkal s problémy a byl pomalý. Podle informací ČTK O2 nabídla cenu zhruba 40 miliónů korun za celé tříleté období. Ministerstvo původně očekávalo, že jej provoz registru za tři roky vyjde na 140 miliónů korun, což je zhruba totožná cena, jakou platí dosud.

Ministr dopravy Dan Ťok již dříve uvedl, že ministerstvo dopravy musí zajistit bezproblémový provoz registru a neobtěžovat lidi dalšími problémy s touto veřejnou službou. "Pokud bude nutné uzavřít dočasně smlouvu se současným provozovatelem registru, pak musíme jednat o zlevnění provozu na nezbytně nutnou dobu, než registr převezme nový subjekt," uvedl Ťok.

Centrální registr vozidel vyřizuje žádosti spojené s přihlašováním a odhlašováním automobilů. Dosavadní provozovatel ICZ nahradil dřívějšího provozovatele, firmu ATS Telcom. Ta systém spravovala od léta 2012, kdy registr přešel pod ministerstvo dopravy. Komplikovaný přechod z jednoho úřadu na druhý způsobil dlouhé fronty žadatelů o změny v registru na přepážkách.