Podle Jana Kasala, který při jednáních zastupuje KDU-ČSL, zbývá dořešit poslední zásadní bod, kterým je délka přechodného období před vypsáním hlavní technologicky neutrální soutěže na desetiletý provoz systému. Ministerstvo dopravy trvá na pěti letech, koaliční partneři požadují tři roky. Minimálně během této doby tak bude nadále mýtné vybíráno prostřednictvím mýtných bran.

Ministerstvo dopravy v tomto už ustoupilo, původně totiž požadovalo délku přechodného období pět let s dvouletou opcí, uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Pro přechodné období plánuje vláda kvůli nedostatku času vypsat zakázku pouze na provoz současného systému využívajícího mýtné brány. Technologicky neutrální soutěž, u které stát nebude zájemcům o zakázku nařizovat, jakou technologií mají mýtné v Česku vybírat, bude následovat až poté. Variantou je například využití satelitní technologie, která jde snadno rozšířit i na silnice nižších tříd.

Kratší lhůta by zvýhodnila Kapsch, tvrdí Ťok

Zkrácení tohoto přechodného období není podle Ťoka příliš šťastné. Krátká lhůta podle něj může výrazně posílit pozici nynějšího provozovatele, společnosti Kapsch, která jako jediná nebude mít náklady spojené s tvorbou vlastního systému. Ostatní uchazeče, kteří by o zakázku mohli mít zájem, tak může příliš krátké období, po které by mohli mýto vybírat, od účasti v soutěži odrazovat.

Ministr dopravy Dan Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok

FOTO: Petr Horník, Právo

Výrazný posun koalice dojednala v případě pravomocí řídicího výboru, který ustanovila v roce 2014 vláda, aby kontroloval úředníky ministerstva dopravy při přípravách mýtného tendru. Nově by v ní měli mít regulérní hlas i členové parlamentních stran včetně opozice, jejichž účast ve výboru byla dosud jen poradní, uvedl Kasal. Ministr dopravy by rovněž měl mít povinnost s řídicím výborem projednat všechny materiály ještě před jednáním vlády a dosáhnout pro své návrhy podporu výboru.

Do hry by se navíc měl vrátit externí poradce, který ministerstvu dopravy pomůže s přípravou hlavní soutěže na provoz mýtného systému. Ten by měl zároveň vyřešit i otázku zpoplatnění silnic nižších tříd a definitivně tak určit, zda se vybírání mýtného od kamiónů při průjezdu silnicemi druhých a třetích tříd vyplatí.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem je v systému zaregistrováno téměř 830 000 kamiónových palubních jednotek. Smlouva se společností Kapsch vyprší na konci příštího roku.