EasyJet dokončil testování dronů a předpokládá, že do konce roku 2016 je bude využívat až v deseti svých hangárech v celé Evropě.

“Kontroly, které běžně zaberou více než den, budou s pomocí dronů hotovy za několik hodin a navíc i s vyšší přesností,” uvedla firma v tiskové zprávě.

Využití dronů podle ní omezí zpoždění z technických důvodů. Podle BBC s vývojem technologie pomáhala univerzita v Bristolu. S nápadem přišly společnosti Blue Bear a Createc. „Systém přináší do světa komerčního letectví zcela novou koncepci autonomní technologie. Jeho použití se nemusí omezovat jen na kontrolu letadel – lze jej použít ke kontrolám lodí, staveb a budov,” řekl šéf Blue Bear Yoge Patel.

Drony jsou kromě videokamer vybavené i lasery, které dokáží odhalit i těžko viditelné praskliny. Záběry kontroluje technik na monitoru. Pro bezpečnost pracovníků je tento způsob kontroly lepší, než když dosud museli používat výškové plošiny. Drony ale mají i nevýhody, lehká zařízení zatím nelze použít k venkovním kontrolám za prudkého větru. Technici se snaží najít řešení a inspirovat se, jak se s větrem v přírodě vyrovnávají ptáci nebo hmyz.

Stolky z 3D tiskárny

EasyJet také zkoumá možnosti využití 3D tisku, například k výrobě náhradních dílů do kabin pro cestující, jako jsou loketní opěrky, stolky nebo okenní clony. Později by techniku mohli využít i u dalších dílů. 3D tisk je proces, při kterém se prostřednictvím specifického zařízení vytvářejí trojrozměrné objekty z vhodného materiálu, často z plastu, ale i třeba práškových částic různých kovů.

“Využití 3D tisku by letecké společnosti umožnilo rychle a efektivně opravit jakoukoliv závadu na letadle, přičemž by se vyráběly jen díly, které jsou aktuálně potřebné. Díky vyšší efektivitě a rychlosti dodání by tento postup mohl přispět k omezení zpoždění v důsledku čekání na dodání náhradního dílu,” uvedla firma.