Jsou to ale nemalé peníze. Předpokládané náklady jsou miliarda eur (27,4 miliardy korun), zhruba třetina je potřeba na postavení překladiště a 700 miliónů eur na úpravy vodní cesty, úseku asi devadesáti kilometrů od slovenského Děvína po Hodonín.

Záměr podpořilo vedení Hodonína. Město slyší na pracovní příležitosti. Tisíc míst v přístavu, pět set v navazujících činnostech a další nepřímá místa. Celkem dva tisíce lidí má mít práci. To jsou argumenty, na které radnice reaguje kladně.

Chtějí překládat kontejnery až z Číny

„Přišli se záměrem, bylo vidět, že mají zmapovanou cestu, znají slabiny,“ uvedla starostka Milana Grauová (ANO). Zastupitelé memorandem deklarovali svou podporu záměru, na jehož konci má být přístav v místě spojovacího kanálu od tok Moravy k říčce Kyjovce. Tam má vzniknout komplex, odkud budě každou hodinu odjíždět jeden vlak s kontejnery, dalších 160 se denně vydá na silnici na kamiónech.

Suchý spojovací kanál řeky Moravy a říčky Kyjovky má být základem budoucího přístavu.

Suchý spojovací kanál řeky Moravy a říčky Kyjovky má být základem budoucího přístavu.

FOTO: Milan Vojtek, Právo

Podle představ iniciátorů záměru poplují kontejnery z Číny zaoceánskou lodí do Rumunska, kde je přeloží na říční čluny. Každý pojme tři sta kontejnerů. Remorkér je potlačí proti proudu Dunaje k ústí Moravy. Pak je čeká devadesát kilometrů zčásti korytem Moravy, zčásti novým kanálem.

Vodní cesta si vyžádá zásah do další infrastruktury. Železnice z Prahy do Bratislavy bude muset vystoupat proti stávající úrovni o několik metrů výše. Stávající most nad hraniční řekou plavbu neumožňuje. Totéž platí pro silniční most u Lanžhota. Odborník na vodní cesty Jaroslav Kubec v nutných investicích nevidí problém.

Peníze mají půjčit rejdaři

Projekt přístavu v Hodoníně není první. Před časem možný plán na stavbu logistického centra s přístavem v blízkosti dnešního železničního nadjezdu na Bratislavské ulici představili experti v Břeclavi. Zdeněk Žák, ministr někdejší vlády, sestavené prezidentem Milošem Zemanem zase zcela vážně předložil vizi přístavu, situovaného mezi nádražím v Lanžhotě na Břeclavsku a dálnicí D2.

V pořadí třetí plán chce v Hodoníně uskutečnit společnost DOE Europe SE. Podle veřejně dostupných údajů jde o firmu s jediným jednatelem. Josef Drebitko se chce postavit do čela projektu, na který mají půjčit peníze velké loďařské společnosti.

S ministerstvem nikdo nejednal

Podle portálu E15 ale o kanálu s ministerstvy dopravy a průmyslu, ani Ředitelstvím vodních cest dosud nikdo nejednal. U projektu, který má být do čtyř let realitou, je to zvláštní.

Proti záměru hovoří i další argumenty. Evropu křižují po kolejích kontejnerové expresy, vlaky mířící od Baltu na Balkán a zpět Evropu projedou zhruba za dva dny. Cesta kontejneru z Rumunska do Hodonína, zpomalená i zdymadly, potrvá několikanásobně déle. Jeden vlak odveze dvaasedmdesát kontejnerů. Člun tři sta. Od Konstance po Děvín můžeme spojit tři čluny a odvézt devět set kontejnerů,“ hájí lodě Kubec. Firmy ale sází spíše na rychlost.