Nová tramvaj může být alternativně poháněná bateriovými nebo vodíkovými palivovými články, řekla mluvčí strojírenské skupiny Škoda Transportation Lubomíra Černá.

Škodovka podepsala v roce 2013 s čínským výrobcem vlaků a vozů metra CSR Sifang smlouvu o poskytnutí desetileté licence k technologiím na výrobu až 400 nízkopodlažních tramvají typu ForCity (15T). Hodnota zakázky může dosáhnout až pěti miliard korun. CSR Sifang, která sídlí v třímiliónovém městě Čching-tao na východě Číny, vyrobila loni v březnu prototyp vozu ForCity a začíná ho nabízet na tamním trhu.

Před rokem pak obě firmy podepsaly memorandum o strategické spolupráci v obchodu i výrobě. Škoda tak na čínském trhu výrazně posílila a má možnost získat další kontrakty. V Plzni proškolila 200 čínských manažerů, konstruktérů, technologů a elektrotechniků.

Pohled do interiéru tramvaje 27T

Pohled do interiéru tramvaje 27T z dílny čínské CSR Sifang

FOTO: Škoda Transportation

"Mohu potvrdit, že při vývoji nového čínského vozu 27T byly využity poznatky z provozu tramvaje 15T ForCity Alfa i z vývoje typů 26T a 28T ForCity Classic. Nejmodernější čínská tramvaj je výsledkem dlouholeté a úspěšné spolupráce naší a čínské firmy CSR Quingdao Sifang. Je patrné, že jsme zvolili správnou strategii, jak se dobře etablovat na čínském trhu," řekl šéf Škody Transportation Tomáš Ignačák.

Podle něj jde o obrovský trh, protože v Číně je 160 měst s více než jedním miliónem obyvatel a rozjíždějí se tam velké investice do městské dopravy a tramvaje chtějí. Vinou uzavřenosti trhu tam ale téměř nelze vyvážet výrobky z Evropy.

"Můžeme dodávat některé komponenty. Vozy montuje strategický partner na místě," dodal Ignačák.

Praha měla problémy

Nová čínská tramvaj má několik shodných parametrů s tramvají 15T ForCity Alfa. Pohon zajišťuje 16 synchronních motorů, stejně jako u české tramvaje. Rozdíl je v tom, že čínské vozidlo je obousměrné, širší a delší o 3790 milimetrů. V interiéru byly použity dřevěné sedačky, které na českých diskusních fórech čelí kritice, že z nich lidé při prudkém brzdění vozu sjíždějí.

Praha si 250 tramvají For City  objednala v éře primátora Pavla Béma (ODS) za částku 19,2 miliardy korun. Podle médií byly vozy ve srovnání s konkurencí předražené na navíc drahé na údržbu. Zanedlouho se u nich objevily problémy s koly a brzdami, kvůli kterým musel DPP část z nich vyřadit z provozu. Loni se město po náročném jednání dohodlo na prodloužení splátek za nové tramvaje o čtyři roky.