„Jednou z možností je odstranění kategorie A+, A++ a A+++ . Nejúspornějšími štítky by se pro ně mohla stát kategorie A, která je aktuálně nejvyšší možná například u vysavačů," řekl Novinkám  ředitel SEVEn, Střediska pro efektivní využívání energie, Juraj Krivošík. Ve hře jsou ale i varianty štítků, kde písmena A–G nahradí čísla 9–3 nebo podrobnější škála po desítkách od 0 do 100.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

„Předpokládá se, že Evropská komise připraví nový návrh energetických štítků, aby reflektovala technologický pokrok a vývoj," dodal Krivošík, jehož organizace je součástí konsorcia, které se na hodnocení návrhů podílí.

Zjednodušeně řečeno, díky technickému pokroku přestávají stačit nejúspornější kategorie. Například nové ledničky na trhu se pohybují už jen v kategorii A+ až A+++  a přidávat další plus nelze donekonečna. Nový systém by proto měl vytvořit místo pro úspornější spotřebiče.

Některé zvažované varianty podoby energetických štítků

Zvažované varianty podoby energetických štítků

FOTO: SEVEn

Štítky o energetické náročnosti spotřebiče musí mít od Nového roku elektrické a plynové trouby a digestoře. Už dříve Evropská komise nařídila označovat štítkem například ledničky, pračky, myčky či televize. Na konci září budou povinné i pro ohřívače vody a vytápění.

„Energetický štítek v grafické podobě u nových výrobků musí od ledna 2015 uvádět i prodejci na internetu,“ dodal Krivošík.

Ten upozorňuje na to, že štítky poskytují relativní srovnání o úspornosti spotřebiče, energetický štítek navíc uvádí i odhadovanou roční spotřebu energie v kilowatthodinách. Štítek zahrnuje i další parametry než jen samotnou spotřebu elektřiny. Konkrétní spotřeba v domácnosti ale podle něj závisí i na správné obsluze.

Plán, jak by měly štítky vypadat, by měla komise zveřejnit letos. Spolupracuje i s agenturami, které na prodejnách hodnotí, jak je různé značení srozumitelné pro zákazníky. Kdy začnou nové štítky platit, si ale Krivošík odhadnout netroufá.