Že takové riziko skutečně existovalo, potvrdil v pátek Právu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. „Palubních jednotek je potřeba víc, než jsme původně předpokládali,“ uvedl mluvčí.

Ministerští úředníci přitom o hrozícím nedostatku OBU věděli od loňského podzimu. „Už od listopadu jsme na to řádně upozorňovali s tím, že potřebujeme minimálně dva měsíce od objednání, abychom mýtné krabičky stihli vyrobit a dodat,“ řekl Právu David Šimoník, mluvčí firmy Kapsch, která pro stát mikrovlnný mýtný systém vybudovala a od ledna 2007 provozuje.

Náklady to prý příliš nezvedne

Vláda vzala materiál ministerstva dopravy o potřebě nákupu nových palubních jednotek na vědomí teprve 28. ledna. ŘSD se tak zbytečně dostalo do časového tlaku. Nakonec se ale po jednání s Kapschem podařilo najít cestu.

„Abychom pomohli překlenout nedostatek palubních jednotek, musíme jich teď pro první fázi urychleně vyrobit 18 tisíc,” upřesnil Šimoník. A na dotaz, jestli za to stát bude muset Kapschi zaplatit něco navíc, odpověděl: „Standardní ceny se zvednou jen o nutné náklady na logistiku.“

Kamiónů přibývá

V mýtném systému je aktuálně zaregistrováno 792 690 aktivních palubních jednotek, zhruba o jedenáct tisíc víc než koncem loňského roku.

Tomuto přílivu kamiónů odpovídá i výnos z mýtného, jenž v prvním letošním měsíci dosáhl 735,36 miliónu korun. Byl to vůbec nejvyšší lednový výběr za osm let fungování mýtného v ČR.