Železnice usnadní cestování mezi Evropou a Asií a povede přes území Kazachstánu, uvádí se dále ve vzkazu na Weibo.

Plán na stavbu železnice přichází v době, kdy ruskou ekonomiku trápí nízké ceny ropy a západní sankce kvůli konfliktu na Ukrajině a Čína se snaží prosadit na mezinárodní trhy se svými rychlovlaky, píše Bloomberg.

O projektu se začalo jednat v listopadu, když Čína s Ruskem uzavřela historicky největší smlouvu na odběru ruského plynu za 400 miliard dolarů.

Přirovnání k Suezskému kanálu

Viceprezident ruských státních železnic OAO Alexandr Mišarin v rozhovoru 18. listopadu uvedl, že železnice zkrátí cestu mezi Moskvou a Pekingem z pěti dní na 30 hodin a přirovnal ji „rozsahem a významem“ k Suezskému kanálu. Stavba má podle něj trvat osm až deset let.

V říjnu podepsala delegace čínského premiéra Li Kche-čchianga v Moskvě smlouvu o spolupráci v oblasti rychlostní železnice současně s dohodou o zamezení dvojího zdanění, dodává agentura Bloomberg.

Čína má zdaleka nejdelší sít rychlovlaků na světě, téměř 10 tisíc kilometrů. Vlaky tam jezdí rychlostí až 350 kilometrů za hodinu.