Opatření výrazně zasáhne i české řidiče, jeho dopad ale bude menší než u Dobrindtova plánu z července, podle kterého chtěl ministr zpoplatnit všechny německé silnice.

Na rozdíl od českého, rakouského nebo slovenského systému nebude německé mýtné využívat dálniční známky. Po zaplacení příslušného poplatku bude poznávací značka vozu zanesena do registračního systému a dopravní kamery na dálnicích rozpoznají, za které auto je mýtné uhrazeno a za které ne.

Výše ročního poplatku by podle Dobrindta měla záviset na objemu motoru auta a na ekologické náročnosti jeho provozu. Průměrně by mýtné na rok mělo dosáhnout 74 eur (2050 korun), maximální výše poplatku bude 130 eur (3600 korun). Mýtné bude možné zaplatit i za kratší dobu. Poplatek za dva měsíce bude 22 eur (610 korun), za deset dnů deset eur (280 korun).

Do registračního systému pro rozpoznávání poznávacích značek budou zanesena i všechna německá osobní auta. Německým řidičům se ale o výši ročního poplatku automaticky sníží daň z vlastnictví motorového vozidla.

Odpor proti původnímu návrhu

"Poplatek za použití infrastruktury je spravedlivý a smysluplný," prohlásil Dobrindt při představení svého návrhu. "Je to spravedlivé, protože mnoho našich sousedů dělá totéž. A je to smysluplné, protože každé euro, které poplatek vynese, bude investováno do obnovy a rozvoje dopravní infrastruktury," dodal ministr.

Dobrindt předpokládá, že německý stát za užívání dálnic vybere od zahraničních řidičů 700 miliónů eur (19,4 miliardy korun). Po odečtení nákladů na provozování systému by podle ministra měl být čistý zisk Německa zhruba 500 miliónů eur (13,9 miliardy korun).

Hlavní slib Křesťanskosociální unie

Zavedení mýtného pro zahraniční řidiče patřilo mezi hlavní volební sliby bavorské Křesťanskosociální unie (CSU), která ho loni prosadila i do vládního programového prohlášení. Za poslední rok se objevila celá řada návrhů, jak bude zpoplatnění vypadat.

Dobrindt letos v červenci představil první podrobný návrh zákona, podle kterého měli cizinci platit na všech silnicích. Proti takové formě mýtného se ale zvedl protest především v pohraničních regionech, kde se starostové obávali ztrát kvůli odlivu zahraničních zákazníků.

Na počátku září Dobrindt ustoupil tlaku koaliční Křesťanskodemokratické unie (CDU) a navrhl zpoplatnění dálnic a silnic první třídy. Podle nejnovějšího návrhu by se mělo mýtné platit už pouze na dálnicích.