Průkopníky vysokorychlostní železnice byli právě Japonci, kteří zprovoznili první trať pro své šinkanseny mezi Tokiem a Ósakou před půl stoletím, těsně před zahájením olympijských her v Tokiu. Dnes jezdí moderní šinkanseny rychlostí až 300 kilometrů v hodině.

Stále platný světový rekord drží japonský rychlovlak JR-Maglev, který dosáhl 2. prosince 2003 rychlosti 581 kilometrů v hodině. Nyní v Japonsku testují rychlovlak, který jezdí na „magnetickém polštáři” rychlostí 500 km/h.

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Vysokorychlostní vlaky budou v Japonsku jezdit rychlostí 500 kilometrů v hodině

Rychlovlaky se nyní prohánějí v 15 zemích světa. Zdaleka nejdelší síť je v Číně, její délka (téměř 9900 kilometrů) přesahuje o 2500 kilometrů délku tratí pro rychlovlaky ve všech devíti evropských zemích (7378 kilometrů). Z Evropy drží primát Španělsko (2515 km) před Francií (2036 km) a Německem (1334 km).

Nejrychleji v Evropě jezdí vlaky ve Francii

Vlaky jezdí nejrychleji také v Číně - až 350 kilometrů za hodinu. V Evropě je nejvyšší rychlost povolena ve Francii - 320 km/h a průměrná cestovní rychlost mezi dvěma zastávkami u nejrychlejších pravidelných vlaků je tam přes 250 km/h.

Na železničním veletrhu Innotransu byl představen nejrychlejší vlak Evropy Frecciarossa 1000, který je určen pro italské státní železnice Trenitalia. Tento vlak může dosahovat rychlosti až 400 km/h. Dosud ale mohou vlaky v Itálii jezdit maximálně 300 km/h. V Turecku jezdí vlaky 250 km/h, v Rakousku 230 km/h, ve Švédsku, Finsku nebo Švýcarsku 200 km/h.

Český rekord je 237 km/h

V Česku mohou vlaky jezdit maximálně rychlostí 160 km/h, stejně jako na Slovensku, v Polsku a Maďarsku. Polsko ale již připravuje zvýšení rychlosti na magistrále Krakov - Katovice - Varšava na 200 km/h, někdy se hovoří o postupném zvýšení až na rychlost 220 km/h.

Vlak SC Pendolino Českých drah FOTO: Milan Vojtek, Právo

Například pendolina Českých drah jsou stavěná na rychlost 230 km/h.

„Jedna z jednotek je také držitelem českého rychlostního rekordu na naší veřejné železniční síti. Mezi Břeclaví a Brnem dosáhla rychlosti 237 km/h. Bylo to za speciálních podmínek, musely se například hlídat přejezdy,“ řekl Novinkám mluvčí ČD Petr Štáhlavský. Podobnou rychlostí podle mluvčího mohou jezdit i railjety od Siemensu. Lokomotivy vyráběné Škodou Transportation jsou schopné jezdit až 200 km/h.

Vznikají teprve studie

Ministerstvo dopravy již dříve uvedlo, že by zhruba za pět let chtělo začít budovat rychlostní trať mezi Brnem a Přerovem, kde by vlaky mohly jezdit až 200 kilometrů v hodině. Projekt je ale podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakuba Ptačinského zatím ve fázi úvah.

„Zatím se pohybujeme v rovině vyhledávacích studií, kdy si musíme říci, zda vůbec je možné technicky českým územím projít. Pak musí přijít politické rozhodnutí, zda to chceme za „tuto“ cenu. Pak teprve přijde na řadu standardní stavební dokumentace,“ řekl Novinkám mluvčí SŽDC Ptačinský .

Nejrychlejší železniční trať u nás vlastní dceřiná společnost Českých drah, společnost VUZ (Výzkumný ústav železniční). Je u Velimi nedaleko Kolína. Tato testovací, přibližně 13 kilometrů dlouhá trať umožňuje provoz rychlostí 210 km/h a za zvláštních podmínek až 230 km/h.