Hlavní obsah

Ještě horší, než se čekalo: Novým mostům na D1 v Ostravě podle ŘSD hrozí zřícení

Právo, Radim Vaculík

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ostrava/Praha

Dvěma nájezdovým mostům na dálnici D1 v Ostravě-Přívoze, které Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pondělí uzavřelo pro kamióny, reálně hrozí zřícení. Právu to řekla pověřená šéfka ŘSD Soňa Křítková. Situace je natolik vážná, že nejspíše do konce týdne nebudou moci po obou mostech jezdit vůbec žádná auta.

Foto: Pavel Karban, Právo

Na ostravské dálniční mosty nesmějí kamióny a pro osobní vozy je tam rychlost omezena na 50 km/h.

Článek

„Těm mostům hrozí pád. Kdyby tam najelo deset kamiónů za sebou, tak je to velmi reálné. Anebo kdyby tudy třeba prosvištěl jen jeden kamión s těžkým nákladem a najednou zabrzdil, tak platí totéž, protože na těch mostech je výrazně posunuté ložisko,“ řekla v úterý Právu Křítková.

V tuto chvíli mohou po obou mostech jezdit sníženou maximální rychlostí 50 km/h alespoň osobní vozidla, jenže podle Křítkové nelze vyloučit zákaz veškerého provozu, a to už v nejbližších dnech, ne-li hodinách.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Vedení ŘSD se proto snaží domluvit na co nejrychlejší opravě havarijního stavu se zhotovitelem stavby, kterým je společnost Eurovia, a to na jeho náklady v rámci záruční odpovědnosti. Mosty jsou přitom v běžném provozu teprve čtyři roky.

Nechtějí další Vilémov

„To je můj osobní odhad. Nikdo nechce další oběti,“ připomenula Křítková tragickou událost z minulého týdne, kdy ve Vilémově spadl opravovaný silniční most a pod troskami zahynuli čtyři dělníci. Tamní most ale nepatřil pod státní ŘSD, ale kraji. K nynějším opatřením u mostů v Ostravě by však podle ní ŘSD přistoupilo i bez ohledu na tuto tragédii.

Nikdo nechce další oběti
pověřená ředitelka ŘSD Soňa Křítková

Jenže podle šéfky ŘSD i právníků této státní společnosti odmítá Eurovia jakoukoli zodpovědnost za špatný stav mostů.

„Zhotovitelé svoji záruční odpovědnost za vznik těch vad odmítli a reklamace ŘSD dosud nevyřešili. Ale minulý týden došlo k jednání a budeme v něm pokračovat,“ uvedla Křítková.

Jde tedy o další z celé řady sporů mezi ŘSD a Eurovií – i tento již skončil u rozhodčího řízení.

„Je to předmět žalob podaných na podzim roku 2012, doplněných právě o tyto dva mosty v dubnu 2013. Tehdy ale ještě nebyly v tak velmi vážném stavu, nicméně od té doby se jejich stav průběžně zhoršuje,“ uvedl k tomu právník Martin Kramář z advokátní kanceláře Weil, Gotshal & Manges, která ŘSD u rozhodčích sporů zastupuje.

Sesouvají se a zatéká do nich

„Řešíme s Eurovií, že by na vlastní náklady měla provést opravu, a chceme se s ní domluvit, protože potřebujeme, aby začali okamžitě,“ podotkla Křítková.

Doplnila, že zhotovitel stavby musí udělat analýzu a do 15. září navrhnout způsob řešení opravy, přičemž 22. září od něj ŘSD očekává konečný návrh řešení.

Mosty mají podle vedení ŘSD dvě zásadní vady. Problém je s vychýlením ložiska mostů nad únosnou hranici, konkrétně o 7,5 centimetru. Zjednodušeně řečeno, oba mosty se sesouvají na stranu.

Foto: Pavel Karban, Právo

Na dálnici je omezena rychlost na 50 km/h.

Druhým je pak voda z kanalizace uvnitř mostu, která prosakuje a stéká přímo do něj.

„Kdyby mrzlo, tak to popraská,“ poznamenala Křítková s tím, že na některých místech jsou vidět už teď obří praskliny. Odborníci nyní posun mostů z jejich ložisek kontrolují každý pátek.

Mosty, které stály každý zhruba čtyřicet miliónů korun s DPH, přitom nestojí v Ostravě řadu let.

„Jejich stav se průběžně zhoršuje, přestože ty mosty jsou šest let nové. Na to se ptám i já, jak je to možné – hlava mi to nebere. Je to samozřejmě o kvalitě té stavby,“ nechápe současnou dramatickou situaci Křítková, která ŘSD vede od 1. srpna.

Mosty byly podle informací z ŘSD předány zhotovitelem k 31. prosinci 2008 a do běžného provozu uvedeny v roce 2010, přičemž po nich denně projelo v průměru 5000 aut.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám