Oživení značky CzechoSlovakia podle ČEB navazuje na společné historické vazby zahraničního obchodu a výroby. Dohoda rozvíjí vzájemnou spolupráci při podpoře vývozu do třetích zemí, ve kterých exportéři budou moci navázat na tradici značky CzechoSlovakia, oproti minulosti zřejmě s velkým písmenem S.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

"Cílem dohody o spolupráci je kromě rozšíření prostoru pro obě instituce v oblasti společných vývozních projektů a transakcí do třetích zemí i rozšíření možností pro spolupráci formou získávání informací o vhodných exportérech/importérech, případně při identifikaci vhodných společných projektů nebo transakcí," uvedl v tiskové zprávě ředitel odboru mezinárodních vztahů ČEB Petr Križan.

Kiska byl proti

Slovenský prezident Andrej Kiska přitom během červencové návštěvy Prahy obnovení kdysi prestižní exportní značky "Made in CzechoSlovakia" odmítl. "Ta značka už je minulostí," poznamenal s tím, že každá země si nyní musí v zahraničí budovat své jméno.

Posláním státní ČEB je podpora vývozu do rizikovějších teritorií. Nejvíce úvěrů, až 44 procent, směřuje do Ruské federace. Na druhém místě je Turecko s 15 procenty, následuje Gruzie, Ázerbájdžán a Ukrajina. Ze zemí EU připadá nejvíce poskytnutých úvěrů na Slovensko - a to 16 procent.

Nejvýznamnějším exportním případem je dostavba třetího a čtvrtého bloku jaderné elektrárny Mochovce, výše úvěru dosáhne 630 miliónů eur (asi 17,3 miliardy korun). Více než polovina úvěrů České exportní banky se týká právě strojů a zařízení na výrobu energie.