"Zavedení mýtného na okresních silnicích podle mě jde už příliš daleko," řekl deníku Frankenpost starosta obce Selb Ulrich Pötzsch. "Lidé, kteří po okresních silnicích přijíždějí z Česka do Selbu, musejí mít možnost dělat to nadále bez poplatků," doplnil představitel obce, která leží nedaleko západočeské Aše. Smysluplné by podle něj bylo jedině zpoplatnění dálnic.

Také starosta bavorského Weidenu Kurt Seggewiss vidí zpoplatnění všech německých silnic jako kontraproduktivní. Podle něj by se snadno mohlo stát, že Česká republika přistoupí k odvetnému opatření a rovněž zpoplatní silnice nižších tříd pro zahraniční řidiče.

Za spory se sousedy to nestojí

"České dálnice jsou sice v dobrém stavu, ale když jedu po okresních silnicích, jako třeba do našeho partnerského města Mariánských Lázní, už je to horší. Takže Češi by od nás mohli také začít vyžadovat poplatek za užívání těchto silnic, aby zaplatili jejich opravy," řekl Seggewiss listu Frankenpost.

Starostové také kritizují systém silničních známek, který Dobrindt představil. [celá zpráva] Podle nich je nepřehledný, rozlišování ceny známky podle stáří vozu a objemu motoru považují za zbytečně komplikované.

Obavy z odvetných opatření německých sousedů vyjádřila i Německá průmyslová a obchodní komora (DIHK). "Musíme zabránit tomu, abychom zavedli systém známek pro osobní auta, který by nakonec vyústil ve spory se sousedními státy," řekl deníku Die Welt zástupce DIHK Martin Wansleben. Podle něj za to dodatečné příjmy pro německý rozpočet ve výši 2,5 miliardy eur (68,5 miliardy korun) za čtyřleté volební období nestojí.

Dopravní výbor německého Spolkového sněmu nyní čeká na vyjádření Evropské komise. Jeho předseda Martin Burkert prohlásil, že chce co nejdříve z Bruselu slyšet, zda je navržený systém v souladu s evropským právem nebo ne. Teprve poté je podle něj možné začít s přípravou přesného snění zákona, který zpoplatnění německých silnic zavede.