Kubánci zákon vítali, rozčarování ale přišlo, když zjistili, že cena nových aut je i o více než 400 procent vyšší než ve Spojených státech nebo v Evropě, uvedla agentura Reuters.

Vláda zdůvodnila vysoké ceny tím, že zisk z prodeje poputuje do zvláštního fondu na rozvoj veřejné dopravy. Sumy, za které se auta prodávají, jsou ale tak vysoké, že si většina Kubánců nákup nemůže dovolit. Běžný plat státních zaměstnanců totiž činí v přepočtu 400 korun.

Cenovky nových vozů v jednom z havanských autosalónů

Cenovky nových vozů v jednom z havanských autosalónů. Snímek z ledna 2014

FOTO: Reuters

Například vůz Peugeot 508 vyjde v Havaně v přepočtu na více než 5,2 miliónu korun, zatímco v Británii za něj kupec zaplatí v přepočtu zhruba milión korun.

Většinou ojetiny

Za první pololetí prodalo jedenáct kubánských zastoupení automobilek vozy za 1,28 miliónu dolarů (asi 25,7 miliónu korun). Většina prodejů se podle všeho týkala ojetin za průměrnou cenu v přepočtu 476 tisíc korun.

Liberalizace prodeje aut je součástí reforem navržených prezidentem Raúlem Castrem, který se chopil moci po svém churavějícím bratru Fidelovi.

Mnoho Kubánců stále jezdí auty z dob Sovětského svazu.

Mnoho Kubánců stále jezdí auty z dob Sovětského svazu.

FOTO: Franklin Reyes, ČTK/AP

Kubánci dosud ve velkém provozují auta z 50. let minulého století nebo i starší. Je tomu tak proto, že do září 2011 bylo možné volně prodávat nebo kupovat jenom ty automobily, které se na ostrově vyskytovaly před revolucí z roku 1959.

Kubánci také stále hojně jezdí sovětskými auty z doby, kdy byl někdejší Sovětský svaz největším kubánským spojencem.