Prachař uvedl, že není úplně spokojený s probíhající modernizací nejstarší tuzemské dálniční tepny. Odmítl nicméně, že zpoždění způsobil stát. „Firmy se odvolávají na špatnou projektovou přípravu,” uvedl, ale podle něj měly dostatek času.

Dotyčnou firmu, konkrétně OHL ŽS, prý už Prachař vyzval k nápravě, pomohlo by třeba rozšíření doby, kdy se na stavbě pracuje. Technické procesy nicméně nelze urychlit. Podle ministra jezdí dozor na jednotlivé úseky na D1, všechny ale pokryté nejsou.

Jak Prachař připomněl, zaměstnanci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) mají malé platy v porovnání například se Správou železniční dopravní cesty nebo Českými drahami a není možné tam dostat nejlepší odborníky. „Nemají zkušenosti a motivaci kvůli platovým podmínkám,” uvedl. S těmito slovy souhlasil i ekonomický expert, poslanec a stínový ministr dopravy Pavel Hojda (KSČM). Podle něj chybí v mnoha případech motivace.

V příštích třech letech 60 km dálnic

Prachař se už sešel na ŘSD, které je příspěvkovou organizací, s odboráři a hledá optimalizaci. Jak doplnil Hojda, případná transformace ŘSD na státní podnik se mu jeví jako vhodná forma. Podle Prachaře je nový management na ŘSD od začátku dubna, takže nejde za dva měsíce čekat zázraky.

Předpokládaná cena modernizace D1 by měla být 24 miliard korun, ale může být i nižší. Cenu u dosud zadaných staveb se podařilo snížit na 60 až 65 procent. Dálnice by pak měla motoristům sloužit 20 až 30 let. Prachař připustil jisté problémy související s modernizací, nicméně dodal, že ŘSD informuje o dění na dálnici a jednotlivých uzavírkách. Snaha je udržet provoz v režimu dva plus dva pruhy. Pokud to nejde, tak pak dva plus jedna.

Ministerstvo dopravy plánuje do budoucna další výstavbu dálničních úseků a napojení na evropskou dálniční síť. Za tři roky by se podle Prachaře mělo postavit 60 kilometrů dálnic v hodnotě 8,9 miliardy korun. Prachař se ani nezdráhá přesunout část dopravy ze silnic na železnice, potenciál může mít i vodní doprava.