České dráhy (ČD) počítaly s tím, že na lince Drážďany - Vídeň přes Prahu a Brno začne souprava s naklápěcí skříní jezdit od 13. června, kdy vstoupí v platnost změna jízdního řádu.

"Zatím však neskončilo schvalování rychlovlaků," řekl mluvčí firmy Petr Šťáhlavský.

Vlak se stále testuje ve Velimi

Technici výrobce, francouzské firmy Alstom, a Českých drah testují první dvě soupravy již několik měsíců na zkušebním okruhu ve Velimi.

Podmínkou k vydání povolení je především dokončení zkoušek tzv. elektromagnetické kompatibility. Při nich se musí vyloučit možnost, aby elektromagnetické pole motorů rychlovlaku jakkoli ovlivňovalo zabezpečovací zařízení na trati.

Na testované soupravě se objevily problémy právě s tímto zařízením. ČD už před časem upozornily, že se uvedení do zkušebního provozu možná opozdí. Tvrdily ale, že cestujícím by měla první souprava začít sloužit v září 2004.

Kdy zkoušky opravdu skončí a drážní úřad vydá povolení, se zatím neví.

Pendolino měl jezdit už před lety

Dráhy mají získat sedm souprav za 4,35 miliardy korun. Původně měly rychlovlaky vozit cestující již před pěti lety. Finanční problémy ČKD, které se v konsorciu s Fiatem a Siemensem na výrobě podílelo, ale zakázku zpozdily. Výrobu převzal Fiat, jenž se později stal součástí Alstomu.

Proti současným dvěma a půl hodinám jízdy běžným rychlíkem na trase Praha - Brno by měl cestující v Pendolinu ušetřit až 15 procent času. Po dokončení železničních koridorů by rychlovlak jízdu mezi Prahou a Brnem mohl zkrátit dokonce pod dvě hodiny.