Legislativní úprava, kterou chce předložit spolu s ministry spravedlnosti a dopravy, by měla chránit spotřebitele od začátku příštího roku. Uvedl to na středeční tiskové konferenci.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Podvody s upravenými tachometry na prodávaných ojetých autech má kontrolovat Česká obchodní inspekce.

"Důvěřiví a málo informovaní občané přicházejí o miliardy korun za nekvalitní zboží – ojetá auta, která jsou navíc neekologická a nebezpečná nejen jim samým, ale také dalším účastníkům silničního provozu," řekl Mládek.

Firmy stáčení nabízejí na internetu

Přetáčení tachometrů v Česku v současnosti není trestné a na internetu jej nabízí několik firem. Do loňské novely zákona se postih nakonec nedostal, i když jej návrh původně obsahoval. Trestné je pozměňování stavu ujetých kilometrů například v Německu, Belgii nebo USA.

"Je plně v odpovědnosti prodávajícího, aby ověřil správnost a pravdivost informací, které spotřebiteli sděluje. Pokud tak neučiní, nejedná s náležitou profesionální péčí, přičemž se nemůže své odpovědnosti zprostit tím, že bez dalšího upozornění spotřebitele uvede ve své nabídce pouze stav tachometru," uvedl ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Podle prezidenta poskytovatele asistenčních služeb pro motoristy ÚAMK Oldřicha Vaníčka by mělo jít o celoevropskou iniciativu.

Nejčastěji stočeno o 100 tisíc

Evropské autokluby začaly prosazovat vytvoření celoevropské kilometrové databanky s údaji autoservisů, ve které by si uživatelé mohli zjistit vývoj počtu ujetých kilometrů v zemi původu. Automobilky by také měly řídicí jednotky vozů lépe proti stáčení zabezpečovat. Jejich přístup zatím ale není jednotný.

V Česku loni podle společnosti Cebia změnilo majitele asi 570 tisíc ojetých osobních vozů a z toho zhruba 220 tisíc aut mělo stočený tachometr, nejčastěji o 100 tisíc kilometrů. Průměrná hodnota na počítadle byla 120 tisíc kilometrů.

Kvůli nižšímu počtu najetých kilometrů mohli prodávající navýšit cenu o zhruba 4,4 miliardy korun. To je přibližně třikrát více, než byla loni hodnota odcizených vozidel.