Legislativní úprava, kterou chce předložit spolu s ministry spravedlnosti a dopravy, by měla chránit spotřebitele od začátku příštího roku. Uvedl to na středeční tiskové konferenci.

KOMENTÁŘE DNE:

Úměra je prostá, více zbraní znamená více mrtvých  - Pomůže ozbrojené obyvatelstvo zabránit střelcům typu Stephen Paddock, či naopak? - Čtěte zde >>

Podvody s upravenými tachometry na prodávaných ojetých autech má kontrolovat Česká obchodní inspekce.

"Důvěřiví a málo informovaní občané přicházejí o miliardy korun za nekvalitní zboží – ojetá auta, která jsou navíc neekologická a nebezpečná nejen jim samým, ale také dalším účastníkům silničního provozu," řekl Mládek.

Firmy stáčení nabízejí na internetu

Přetáčení tachometrů v Česku v současnosti není trestné a na internetu jej nabízí několik firem. Do loňské novely zákona se postih nakonec nedostal, i když jej návrh původně obsahoval. Trestné je pozměňování stavu ujetých kilometrů například v Německu, Belgii nebo USA.

"Je plně v odpovědnosti prodávajícího, aby ověřil správnost a pravdivost informací, které spotřebiteli sděluje. Pokud tak neučiní, nejedná s náležitou profesionální péčí, přičemž se nemůže své odpovědnosti zprostit tím, že bez dalšího upozornění spotřebitele uvede ve své nabídce pouze stav tachometru," uvedl ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Podle prezidenta poskytovatele asistenčních služeb pro motoristy ÚAMK Oldřicha Vaníčka by mělo jít o celoevropskou iniciativu.

Nejčastěji stočeno o 100 tisíc

Evropské autokluby začaly prosazovat vytvoření celoevropské kilometrové databanky s údaji autoservisů, ve které by si uživatelé mohli zjistit vývoj počtu ujetých kilometrů v zemi původu. Automobilky by také měly řídicí jednotky vozů lépe proti stáčení zabezpečovat. Jejich přístup zatím ale není jednotný.

V Česku loni podle společnosti Cebia změnilo majitele asi 570 tisíc ojetých osobních vozů a z toho zhruba 220 tisíc aut mělo stočený tachometr, nejčastěji o 100 tisíc kilometrů. Průměrná hodnota na počítadle byla 120 tisíc kilometrů.

Kvůli nižšímu počtu najetých kilometrů mohli prodávající navýšit cenu o zhruba 4,4 miliardy korun. To je přibližně třikrát více, než byla loni hodnota odcizených vozidel.