Povolily druhé zavazadlo na palubu, snížily poplatky za nevytištěné palubní vstupenky a nadváhu zavazadel, dovolují rezervace sedadel pro skupiny a při nočních letech přestaly pouštět hlasité reklamy.

„Dvacet pět let fungoval náš model založený na nízkých cenách a přesnosti, ale musíme se poučit z chyb a posunout někam dál,“ řekl prezident Ryanair Michael O’Leary v Londýně, kde ve středu představil budoucí plány firmy.

Ředitel nízkonákladových aerolinek Ryanair Michael O'Leary

Ředitel nízkonákladových aerolinek Ryanair Michael O’Leary

FOTO: Yves Herman, Reuters

Některá z uvedených opatření aerolinky přijaly v posledních měsících, další se chystají zavést v květnu. Snaží se tak obstát v souboji s dalšími low-cost konkurenty, jako je třeba EasyJet nebo Vueling.

Nazval cestující idioty

Ryanair pod vedením charismatického a někdy i vůči zákazníkům arogantního prezidenta přitom v minulosti zvažoval třeba poplatek za použití toalety, zrušení zavazadlového prostoru nad hlavami nebo cestování „na stojáka“.

Co se zmíněné arogance týče, v roce 2012 podle britského tisku nazval „idioty“ ty zákazníky, kteří si doma nevytiskli palubní vstupenku, jak požadují podmínky aerolinek. „Platí za svoji blbost,“ řekl tehdy. Ženě, která požadovala odpuštění pokuty, vzkázal, aby „radši odprejskla“.

Pod tlakem horších výsledků svůj přístup vůči zákazníkům Ryanair mírní. Dává cestujícím 24 hodin na opravu případných chyb při koupi letenky a chystá otevřené letenky pro cestující v business class, které dovolí vybírat volně čas letu.

V červených číslech

Snaha usnadnit cestujícím život má jasný cíl – zvýšit zisk. Ve třetím fiskálním čtvrtletí, které končí v prosinci, Ryanair prodělal 35 miliónů eur. Sice mu o šest procent přibylo cestujících, jenže předtím zlevnil o devět procent.

Přehnanou pokorou ale šéf firmy O’Leary pořád netrpí. „V posledních letech všichni kritizovali naši politiku, cestující, personál... A i tak s námi ročně létá 81 miliónů lidí,“ pochlubil se v Londýně.

Do roku 2018 si aerolinky dávají za cíl 100 miliónů pasažérů ročně. Létat by s nimi mělo celkem 400 letadel, letos začnou odebírat první ze 175 loni objednaných Boeingů 737-800.

Od 30. března se Ryanair vrací i na pražské letiště, odkud odešel v říjnu 2010 kvůli vysokým letištním poplatkům. Létá také do Brna a Ostravy.