Od letošního roku tabákové výrobky nabízelo 600 z 3100 pošt a také poštovní doručovatelé. To se nelíbilo části veřejnosti i některým poslancům a ministrům včetně premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD). Vedení pošty tvrdí, že prodej cigaret měl podniku pomoci získat další zdroj příjmů.

Generální ředitel Petr Zatloukal upozornil na to, že pošta je státní podnik, který není příjemcem žádných dotací ze státního rozpočtu a na svůj provoz si musí vydělat. Obchodní činnost je pro firmu jedním z příjmů. Jen loni tvořil doplňkový prodej asi 400 miliónů korun tržeb, což představovalo čistý zisk 120 miliónů korun. Tržby ze zboží kryjí náklady například i na rozsáhlou pobočkovou síť, kterou Česká pošta disponuje.

"Jen mzdové náklady, které tvoří 70 procent z celkových nákladů společnosti, převyšují měsíčně miliardu korun plus další bonusy, které jsou poskytovány v souladu s platnou kolektivní smlouvou," uvedl Zatloukal.

Podnik nyní pracuje na strategii prodeje zboží na poštách. Zúžené portfolio bude především zaměřeno na prodej časopisů, novin a papírenského zboží, jako jsou obálky, kartonové obaly, známky nebo zboží telekomunikačních operátorů. V plánu má budování dalších postshopů.