Tento krok navazuje na předchozí Jurečkovo opatření, kterým pozastavil zadávací řízení přímo na ministerstvu v částkách nad půl miliónu korun. Veškeré pozastavené veřejné zakázky se prověřují a kontrola se zaměřila nejen na právní služby, IT, nákupy vozidel a nábytku, stěhovací služby či stavební úpravy, ale například i na velkoobjemový nákup bažantích kuřat, připomněl mluvčí ministerstva Hynek Jordán.

Juračkovým záměrem rovněž je, aby jednotlivé podřízené organizace seskupily požadavky, čímž by se dosáhlo nezanedbatelných slev z objemu. Vše se má dít prostřednictvím centrálního a transparentního zadávání veřejných zakázek.

„Mým záměrem je ušetřit na nákupu zboží a služeb, centrální zadávání považuji za efektivní. Rovněž mám ambici, aby se pozastavilo veškeré plýtvání s penězi daňových poplatníků, kupříkladu u marketingových akcí, které místo zlepšování image jednotlivých podřízených organizací byly dosud oprávněně terčem kritiky a naopak leckdy snižovaly jejich dobrou pověst,“ sdělil Jurečka.

Na marketingové akce o polovinu méně

Jak ministr dále uvedl, dozorčí rada Lesů ČR na svém nedělním jednání rozhodla na podnět ministerstva o snížení rozpočtové položky na marketingové akce o polovinu a odmítla projednat jednotlivé žádosti do doby, než bude stanoven jednoznačný plán čerpání prostředků.

„A to pouze na aktivity spojené s lesnictvím, zemědělstvím či rozvojem venkova, nikoliv na sportovní turnaje a společenské akce, které mají být případně podporovány transparentně a systémově jinými resorty. Ty koneckonců mohou lépe posoudit oprávněnost žádostí,“ dodal ministr.

V souvislosti s tím byla pozastavena i žádost Českého olympijského výboru na reklamu za čtvrt miliardy korun s tím, že Lesy ČR se zavázaly poskytnout z kumulovaných rezerv do státního rozpočtu v tomto roce 6,5 miliardy korun a je možné z rozhodnutí vlády tyto volné příspěvky přidělit i přímo na podporu činnosti sportovců, a ne zprostředkujících marketingových agentur.