Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda byl Mayer pověřený řízením ŘSD s mandátem do konce dubna. Změna na postu šéfa ředitelství silnic přichází pouhý den poté, co na ŘSD začal působit personální audit, který do podřízené organizace poslal ministr Prachař.

Kromě Kočici z vedení organizace odešel šéf interního auditu Vladimír Měšťan, kterého dočasně nahradil kontrolor z ROP Severozápad Stanislav Klika. Dále ŘSD opustí šéf kanceláře generálního ředitele Jiří Bezrouk.

Klika na ředitelství silnic přišel s mandátem zkontrolovat postup ŘSD v soudních sporech se stavební firmou Eurovia CS, řekl Prachař. „Jsou tam některé záležitosti, které jsou v mých očích pochybení útvaru vnitřního auditu,“ dodal s poukazem na desítky miliónů korun, které ŘSD nedokázalo kvůli promlčení po stavebních firmách vymoci.

Stamiliónová ztráta

Jen u první arbitráže z loňského října stát přišel o téměř 170 miliónů korun. Stát po firmách původně nárokoval 180 miliónů korun, větší část z toho ale podle rozhodců byla už promlčená. Eurovia, Skanska a Porr tak nakonec měly zaplatit jen 12,5 miliónu korun.

Podobně jako Klika byl i Mayer řízením pověřený do konce dubna. Do té doby bude audit hotový a nové vedení ŘSD bude vybráno ve výběrovém řízení, předpokládá Prachař.

Odvolání Kočici avizoval Prachař ještě před svým jmenováním do funkce. Zároveň s tím uvedl, že je ochoten vzít zpět na ŘSD odvolanou šéfku úseku kontroly kvality staveb Miloslavu Pošvářovou, kterou krátce před jmenováním nové vlády odvolal právě Kočica. [celá zpráva]

Odvolání Bezrouka a Měšťana je v pravomoci nově pověřeného ředitele. Ministr dopravy totiž rozhoduje pouze o obsazení pozice generálního ředitele. Pravomoc jmenovat šéfy jednotlivých úseků oficiálně náleží řediteli ŘSD.