Podle analytika Petra Dufka z ČSOB nakupovali spotřebitelé a firmy nová auta ve zvýšené míře, aby ještě využili příznivých cen na tuzemském trhu před koncem roku. Jak doplnil analytik Michal Kozub ze společnosti Home Credit, poptávka po autech v prosinci byla nejvyšší od roku 2007.

V prosinci se i nadále dobře prodávaly počítače (8,9 procenta) a automobily (17,4 procenta). „Není překvapením, že roste popularita prodeje zboží prostřednictvím internetu či zásilkové služby, kde růst přesáhl 34 procent,“ uvedl analytik Miroslav Novák ze společnosti Akcenta.

Na druhé straně k dalšímu poklesu prodeje došlo v případě pohonných hmot (-5,2 procenta) a léků a drogerie (-3,6 procenta).

Vliv Vánoc a intervence ČNB

Prosinec je tradičně měsícem, kdy mají obchodníci zhruba o čtvrtinu vyšší tržby, než činí průměrný měsíc. Loňský prosinec byl však kromě Vánoc ovlivněn ještě jednou, neméně důležitou skutečností, kterou byla intervence České národní banky z počátku listopadu.

„Kvůli tomu bralo mnoho spotřebitelů obchody útokem a vánoční prodeje tak byly rozloženy do dvou měsíců,“ připomněl Novák.

Podle Nováka ani prosinec neposkytl odpověď na klíčovou otázku, zda je listopadový a prosincový růst tržeb pouze jednorázový efekt, nebo se jedná o trvalý obrat v myšlení spotřebitelů – levnější to již nebude, a tak pojďme utrácet, než zboží dále podraží.

Odpověď pravděpodobně neposkytne ani leden, kdy obchodníci signalizovali celkem silné povánoční výprodeje. „V dalších měsících tak očekávám návrat k normálu, což znamená zpomalení růstu tržeb, které tak bude kompenzovat výstřelek ze závěru loňského roku,“ domnívá se Novák.