Malé prodejny na trhu, v pozici hlavního místa nákupu, nahradily diskonty a hypermarkety. Češi podle průzkumu jako stěžejní důvody pro výběr prodejny, ve které utrácí nejvíce za potraviny a základní nepotravinářské zboží, uvádějí šíři sortimentu, slevy a celkovou cenovou úroveň. Ve srovnání s obdobím před „krizí“ se přitom velmi výrazně zvýšil význam akčních cen a slev v prodejně.

„Hlavními přednostmi menších prodejen jsou, kromě snadné dostupnosti, ochotný personál, rychlé odbavení nebo snadná orientace v prodejně. Tedy žádný ze tří výše uvedených faktorů,“ uvedl Pavel Cabal ze společnosti Incoma GfK.

Lákají na příznivé ceny

Naopak hypermarkety podle něj splňují požadavek širokého výběru zboží, dostatečné nabídky slev a přijatelné cenové hladiny. Diskonty jsou zase pro zákazníky atraktivní díky celkově příznivé cenové hladině. Supermarkety dokážou v posledních letech přilákat nabídkou zajímavých slev.

„Díky pokračující expanzi hypermarketových i diskontních prodejen se tyto formáty navíc stávají stále lépe dostupnými i pro klasické zákazníky menších prodejen,“ uvedl Cabal.

Z výsledků studie Shopping Monitor 2014 vyplývá, že v případě menších prodejen také v posledních čtyřech letech výrazně klesá, na rozdíl od ostatních formátů, průměrných počet návštěv za měsíc.

Doplňkové místo nákupu

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka potvrzuje trend, že se snižuje význam malých obchodů, ovšem roste podle něj jejich význam jako doplňkového místa nákupu.

„To neznamená, že menší prodejny, které mají doplňkový sortiment, nemůžou dělat větší obrat,“ dodal Juračka, který je zároveň šéfem družstevních prodejen COOP.

Na velké nákupy podle něj tak lidé jezdí častěji do hypermarketů a v menších obchodech dělají dodatečné nákupy. V malých prodejnách se tak podle Juračky mění nabízený sortiment např. směrem k čerstvému zboží, naopak ubývá drogerie.

Sdružení malých obchodů

„Řešením pro malé formáty prodejen může být jejich sdružení do sítí či řetězců, jak to začínáme vidět i v Česku. Malé prodejny nezmizí, ale těch samostatných a nezávislých bude čím dál tím méně,” tvrdí odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý.

Domnívá se, že velká nákupní centra vítězí u spotřebitelů i proto, že jejich součástí jsou supermarkety a hypermarkety a úspěšně využívají spojení nákupů se zábavou.

Podle studie vloni 44 procent českých domácností utratilo největší část svých výdajů za potraviny a drogerii v hypermarketech, 17 procent v supermarketech. Nejvíc v loňském roce stoupl zájem Čechů o nákupy v diskontních řetězcích, preferuje je čtvrtina spotřebitelů. Zbylá dvě procenta jsou ostatní prodejci.