Rozvoj elektromobilů se zpomalí, prioritou bude optimalizace spalovacích motorů. Do popředí zájmu se v budoucnu dostanou řešení mobility a samořiditelná auta.

Mezi značkami by největší nárůst podílu měla do roku 2019 zaznamenat korejská společnost Kia/Hyundai, následována německou Volkswagen Group.

V Česku má Hyundai továrnu v Nošovicích a na českém trhu je v prodejích dvojkou za Škodou Auto, která patří právě do skupiny Volkswagen.

Mladoboleslavská automobilka dodala loni zákazníkům po celém světě 920 800 aut, což je meziročně o 18 400 vozů méně.

Výrazně posílit by ale měla podle studie též ruská společnost AvtoVAZ, která je z hlediska očekávaného nárůstu podílu na třetím místě, nebo třeba indičtí výrobci Tata či Mahindra.

AvtoVAZ nebyl loni v úplně nejlepší formě. V prvním pololetí se propadl do ztráty 2,6 miliardy rublů (asi 1,5 miliardy Kč) po zisku 27,4 miliardy rublů o rok dřív. V polovině letošního roku má převzít kontrolu nad firmou francouzsko-japonská aliance Renault-Nissan.

Trendem optimalizace spalovacích motorů

Zisk indické automobilky Tata Motors loni rostl hlavně díky dobrým výsledkům britských luxusních značek Jaguar a Land Rover. Tata ale v minulých letech proslula především superlevným vozem Nano.

„Naopak podstatně menší šance na růst má současný lídr trhu, společnost Toyota, které experti předpovídají pokles podílu na trhu. Je to zřejmě tím, že japonský gigant má již velký podíl v asijských zemích, jako jsou Indonésie a Thajsko, což mu nechává jen velmi malý prostor pro další růst,“ sdělil Právu expert KPMG na automobilový průmysl Jan Linhart.

Vedle posilování rozvíjejících se trhů patří mezi hlavní trendy automobilového průmyslu podle Linharta inovace ve vztahu k životnímu prostředí.

Prioritou je snižování objemu motorů s vnitřním spalováním a dále rozšiřování počtu vozidel poháněných elektrickou energií.

Přes tři čtvrtiny z dvou stovek top manažerů působících v automobilovém odvětví ve 28 zemích, kteří se průzkumu KPMG zúčastnili, se domnívá, že se automobilový průmysl zaměří hlavně na snížení objemu spalovacích motorů a jejich optimalizaci. Podstatně menší část (59 procent) z nich vidí jako prioritu tzv. plug-in hybridy (auta dobíjená ze zásuvky) nebo elektromobily využívající bateriové technologie.

Trend upřednostňování optimalizace spalovacích motorů před investicemi do rozvoje elektromobilů je podle KPMG patrný především v zemích západní Evropy, v Japonsku a Severní Americe, kde je pravděpodobnost, že budou výrobci automobilů investovat do snižování objemu spalovacích motorů, dvakrát větší než v zemích BRIC (Brazílie, Rusko, Indie, Čína a Jižní Afrika).

„Právě tlak na optimalizaci spalovacích motorů by mohl zpomalit pokrok u elektromobilů. I proto se polovina respondentů domnívá, že potrvá ještě šest až deset let, než se elektromobily stanou nejčistší a nejefektivnější variantou pohonu automobilů, a čtvrtina očekává ještě delší dobu,“ uvedl Linhart.

Elektromobily mají šanci, pokud zlevní

Celkem 77 procent respondentů průzkumu se domnívá, že elektromobily se stanou součástí běžné nabídky automobilek jedině tehdy, sníží-li se jejich cena a rozšíří síť autosalónů, opraven a servisů. 71 procent dále uvedlo, že pro jejich další expanzi jsou klíčové dotace státu.

Mezi elektromobily by měl být největší zájem o plug-in hybridy – tuto technologii považuje za klíčovou 69 procent respondentů.

Značná očekávání jsou automobilovými experty vkládána také do tzv. self-driving cars neboli autonomních aut, o nichž se mluví také jako o autech bez řidiče nebo samořiditelných autech. Jejich budoucnost stojí především na faktoru bezpečnosti, kterému přikládá největší význam 94 procent respondentů.