Kunovická společnost v minulých dnech prodala certifikát ke všem typům celokovových kluzáků, které až do roku 2006 vyráběl LET Kunovice (dnes Aircraft Industries – AI). Novým vlastníkem certifikátu je ruský holding S7 Engineering, respektive jeho dceřiná společnost Blanik Limited, zapsaná v obchodním rejstříku Irska. Tato firma se dosud věnovala údržbě letounů západní výroby v Rusku.

„S7 Engineering se stala majitelem technické dokumentace k těmto kluzákům a pro nově vyrobená letadla je schopna zajistit uplatnění na trhu,“ sdělila Strádalová s tím, že kunovická Aircraft Industries i po změně vlastníka typového certifikátu nadále zabezpečí požadavky na zajištění letové způsobilosti výše uvedených kluzáků.

Výroba legendárních kluzáků, kterých konstruktéři od roku 1989 vytvořili zhruba tři stovky, by měla být obnovena v Kunovicích. Aircraft Industries o této možnosti v současné době jedná s novým vlastníkem certifikátu. „Definitivní rozhodnutí o umístění výroby tohoto kluzáku bude potvrzeno po vyhodnocení investičního projektu firmou S7 Engineering, které ukáže, zda je obnovení výroby L-23 ve společnosti Aircraft Industries pro nové majitele typového certifikátu výhodnou a efektivní volbou,“ poznamenala mluvčí.

Práce pro desítky lidí

Pokud se Blaník na Slovácko vrátí, najde v leteckých závodech místo několik desítek lidí. „Šlo by o náročnou kooperační zakázku vyžadující specializovaný personál. Letecká továrna již přijala nového manažera, který bude veškeré práce související s kluzákem Blaník ve firmě koordinovat,“ potvrdila Strádalová.

L-23 Super Blaník je určen především pro základní pilotní výcvik včetně nácviku vyšší pilotáže.