S odkazem na rozhodnutí ÚOHS to uvedly Hospodářské noviny (HN). Rozhodnutí zatím není pravomocné, dráhy můžou podat takzvaný rozklad a případně se i soudit. Hrozí jim čtyřmiliónová pokuta.

Deník uvedl, že spor je dohrou pět let starého obchodu. ČD se dohodly s rakouskými Österreichische Bundesbahnen, že si od nich budou najímat moderní lokomotivy Siemens pro cesty přes hranice. Soutěž dráhy nevypsaly, zdůvodnily to tím, že nejde o zakázku, ale o vzájemné půjčování lokomotiv mezi českými a rakouskými drahami.

Nebyla to výměna

ÚOHS ale zjistil, že nešlo o výměnu. Zatímco rakouské dráhy dodaly lokomotivy, jedinou protihodnotou ČD bylo to, že zajišťovaly jejich čištění.

Antimonopolní úřad tak drahám zakázal kontrakt, který je ročně vychází na desítky miliónů korun, dále plnit. „Rozhodnutí jsme obdrželi teprve ve středu a v současnosti probíhá jeho analýza. Na základě ní zvážíme další postup,“ sdělil mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Lokomotiva Taurus řady 1216 drží rekord ve své kategorii, v roce 2006 dosáhla rychlosti 357 kilometrů v hodině.