„Důvěra v ekonomiku v září přinesla velmi pozitivní hodnoty. Ve všech sledovaných oblastech se hodnoty zlepšily a důvěra dále roste,“ uvedl analytik Michal Kozub ze společnosti Home Credit. Hodnoty ze září znamenají podle Kozuba viditelné zlepšení, které prochází napříč odvětvími.

Důvěra podnikatelů v porovnání se srpnem vzrostla ve všech odvětvích ekonomiky, stoupla i důvěra spotřebitelů. Proti září 2012 jsou souhrnný indikátor důvěry, indikátor důvěry podnikatelů a indikátor důvěry spotřebitelů vyšší.

Zásadní změna přišla z oblasti průmyslu. „Průmysl reaguje hlavně na zlepšování poptávky, a to jak v Česku, tak i v zahraničí. Nemalou měrou se na tom podílí Německo, které ukazuje, že by opět mělo být motorem Evropy,“ sdělil Kozub.

Obavy z budoucnosti už nejsou tak velké

Průmyslové podniky ale neplánují zásadní změny v zaměstnanosti. Zlepšení na trhu práce by tak podle Kozuba mělo přijít příští rok, přesto růst poptávky znamená pozitivní impulz.

Také spotřebitelé vnímají situaci lépe a důvěra v ekonomiku letos přináší nejlepší hodnotu za celý rok.

„Lidé již nevnímají tak intenzívně obavy z budoucnosti, ale stále je zde oblast cen, která spotřebitele trápí a vnímají ji silně negativně,“ dodal Kozub. Pro ekonomiku je ale stále špatnou zprávou, že spotřebitelé nemění svůj postoj v oblasti nákupů zboží dlouhodobé spotřeby. „Jejich cílem je šetřit, čímž brzdí ekonomiku a nedávají jí potřebný impulz k růstu,“ zakončil Kozub.