"Příležitostí teď bude neuvěřitelné množství. Možnost začít v Evropské unii působit i mimo domovské letiště jsme již využili k otevření linky Marseille-Barcelona a zpět," řekl Právu prezident ČSA Jaroslav Tvrdík. 

Předpoklady pro průnik na trh v EU si České aerolinie vytvářejí i nízkými nákladovými vstupy a kvalitou poskytovaných služeb. "Tomu odpovídají naše strategické záměry. Flotilu rozšíříme do roku 2006 z nynějších 35 na 51 letadel," informoval Tvrdík.

Trh Evropské unie je plně liberalizován a umožňuje přijít se svou nabídkou na trh kterémukoli leteckému dopravci. Naopak ve státech bývalého SSSR otevření nových destinací ještě podléhá uzavření příslušných mezinárodních dohod. A ty vycházejí z reciprocity přepravy. Expanze na Východ je přitom jedním z klíčových cílů strategie ČSA.

"Ve východoevropských zemích je otevření nových destinací stále ještě podmíněno souhlasem příslušných institucí a národních leteckých přepravců. Tempo expanze  směrem na Východ tedy nezáleží pouze na nás," potvrdil prezident ČSA.

Sedm nových destinací

Letos přibylo na letecké mapě ČSA sedm destinací. Dortmund, Lucemburk, Marseille, Baku, Jekatěrinburg, Samara, a od 3. května i Krakov. Čtyřicetimístná turbovrtulová letadla ATR 42 budou mezi tímto polským městem a Prahou létat osmkrát týdně, a let potrvá jednu hodinu patnáct minut. Cena zpáteční letenky začíná od 4490 korun.

České aerolinie nyní nabízejí přímé spojení do celkem 75 destinací ve 44 zemích. "V příštím roce chceme otevřít dalších pět a v roce 2006 tři nové destinace," sdělil Tvrdík.

Aktivní aeropolitikou si ČSA vytvářejí půdu pro další destinace na Východě. "Máme vytvořeny potřebné rezervy pro nalétávání nových bodů. Ve chvíli, kdy budou příslušná jednání ukončena, tyto destinace okamžitě představíme veřejnosti," ujistil Tvrdík.

Šimonovský: Vzroste zájem nejen o Ruzyni

Podle ministra dopravy Milana Šimonovského se díky členství ČR v Evropské unii ještě zvýší zájem zahraničních leteckých dopravců nejen o Ruzyni, ale i o letiště v Ostravě, Brně, Karlových Varech a Pardubicích.

"Předpokládám, že se na nich brzy vyrovná poptávka po slotech, tedy příletových a odletových časech, s letišti v západní Evropě," prohlásil Šimonovský na setkání s novináři.

Pražská Ruzyně loni odbavila téměř 7,5 miliónu pasažérů a za letošní první tři měsíce 1,719 miliónu, což je proti prvnímu čtvrtletí 2003 nárůst o 39,2 procenta. Přitom podle statistik mezinárodního sdružení letišť ACI dosáhly v loňském roce aeroporty ve světě průměrného meziročního růstu pasažérů jen o 1,6 procenta a evropská letiště o 4,2 procenta. Zájem leteckých společností i cestujících o ČR byl tedy už před vstupem do Unie skutečně nebývalý.