Mnoho lidí se začalo obávat, že této možnosti budou moci využít i zaměstnavatelé, kteří platí svým zaměstnancům mobily, a mohli by po operátorech chtít data o tom, kde se jejich zaměstnanci nacházeli. Realita je ale jiná.

„Osobní a lokalizační údaje budou operátoři poskytovat konkrétním osobám, které se obrátí na svého operátora a prokážou svoji totožnost,“ řekl Právu David Pavlát z tiskového oddělení ÚOOÚ.

O data si musí zažádat každý osobně, není tedy možné, aby tak učinil například zaměstnavatel, i když faktury za telefon svým zaměstnancům platí. Firmy tak osobní data zaměstnanců sledovat nemohou.

Tisíce měsíčně zbytečně

Mobilní operátoři si mohou za vyžádané osobní údaje účtovat finanční částku za to, že tyto údaje pro svého klienta připraví. To může činit i přes tisíc korun. Takový výdaj je přitom pro mnoho klientů operátorů zcela zbytečný.

„Každý uživatel smartphonu má možnost sledovat svůj pohyb a ukládat si tato data zdarma, žádat o to operátora za poplatek je tedy nelogické,“ řekl Právu mluvčí Telefóniky O2 Hany Farghali.

T-Mobile začne osobní data poskytovat od září, Telefónica O2 takový krok zvažuje, má ale podmínky.

„Lokalizační údaje prozatím standardně soukromým osobám neposkytujeme. Pokud bude podmínky poskytování lokalizačních údajů zákazníkům pro jejich vlastní potřeby jasně definovat zákon, pak nevylučujeme zařazení takových služeb do nabídky. Nyní tak všechny žádosti osob i orgánů o poskytnutí údajů posuzujeme jen individuálně a v souladu se zákonem. Vždy musí být samozřejmě splněny zákonné podmínky,“ uvedl Farghali. Podle něho o taková data zatím není zájem.

„Naši klienti mají přístup k provozním údajům týkajícím se jejich telekomunikačního provozu, které mohou nalézt ve svém podrobném vyúčtování. K provozně lokalizačním údajům týkajícím se telekomunikačního provozu našich účastníků umožňujeme přístup pouze v souladu se zákonem o elektronických komunikacích tam uvedeným subjektům,“ řekla Právu mluvčí Vodafone Markéta Kuklová.