„Obchodníci nabízejí spotřebitelům stále víc zahraničních potravin navzdory ujištění o zájmu zvýšit zastoupení slovenských potravin na svých pultech,“ upozornil Daniel Poturnay, prezident Potravinářské komory Slovenska.

Nižší dotace škodí farmářům

Podle komory si Slovensko v tomto ohledu vede nejhůře ze všech zemí visegrádské čtyřky a v rámci Evropské unie je v pomyslném žebříčku zastoupení domácí produkce na pultech obchodů na čtvrtém místě od konce.

Slovenští potravináři rovněž upozorňují, že domácí firmy výrazně znevýhodňují také nižší dotace farmářům. Domácí výrobci proto mohou jen stěží splnit podmínky obchodních řetězců. V nich se objevují stále častěji zahraniční výrobky na úkor domácích.

Brynza za zahraničí

„Chci si koupit brynzu a musím si dát velký pozor, abych nesáhla po zahraničních výrobcích, kterých je plný regál. Kam jsme to dopracovali, když se na Slovensko dováží brynza ze zahraničí? Vždyť ta z ciziny obsahuje kravské mléko místo ovčího a chutí se nedá srovnat s tou naší,“ ukazuje starší žena na výběr brynz na pultu jednoho z bratislavských hypermarketů.

„Už z principu se snažím vyhledávat slovenské potraviny, ale je to čím dál těžší,“ stěžuje si bratislavský důchodce.

Made in Slovakia postupně slábne
Ve slovenských obchodech se prodává pouze 44 procent domácích potravin.
Loni činil podíl domácích výrobků ještě 46 procent.
V roce 2011 dosahoval podíl výrobků Made in Slovakia 50 procent.
Od letošního podzimu budou muset obchody na tabulích před vchodem informovat o poměru slovenských výrobků na pultech.

Největší podíl domácích výrobků má na pultech obchodní síť COOP Jednota a CBA. Naopak nejméně řetězec Lidl. Zahraniční produkce dominuje především v nabídce cukrovinek a konzervovaných produktů. Domácí výrobci se jakž takž drží ve škále minerálních vod, mléka a piva.

Obchodníci: Je to běh na dlouhou trať

Majitelé obchodů a obchodních řetězců nepokládají za důležitý údaj o domácích potravinách v nabídce, ale spíše jejich podíl na prodeji. „Podíl prodeje slovenských výrobků se pohybuje od 54 do 72 procent,“ uvedl Svaz obchodu a cestovního ruchu.

Obchodníci varují, že podíl slovenských výrobků na pultech se nezmění, dokud se nevzpamatují zemědělská výroba a potravinářský průmysl, a že je to, obrazně řečeno, běh na dlouhou trať.