Ozon může ve vyšších koncentracích dráždit dýchací cesty a způsobovat záněty či bolesti hlavy, panuje také podezření, že je karcinogenní. Podle německých pilotů se tamní aerolinky už před pěti lety zavázaly, že kvůli zdraví pasažérů budou mít všechna letadla ozonové filtry, které množství nebezpečného plynu na palubě sníží na minimum. To se ale podle nich nestalo.

Podle mluvčího VC Jörga Handwerga se letecké společnosti snaží koupi ozonových filtrů vyhnout kvůli úsporám a instalují je jen do strojů určených pro dálkové lety. Ty totiž létají i do USA, kde jsou ozonové filtry předepsané zákonem.

Na krátkých tratích prý nebezpečí nehrozí

Aerolinky se ale hájí: ozon se podle nich do letadel dostává zejména ve vyšších výškách, kde se pohybují právě stroje na dálkových linkách. U linek na kratších a středních trasách je prý riziko zanedbatelné. „Německé aerolinky dodržují všechny provozní předpisy,“ uvedlo v prohlášení sdružení leteckých dopravců.

Na zprávu o škodlivém ozonu zareagovala německá opozice. „Není možné, aby byli cestující a posádka v německých letadlech zatěžováni potenciálně karcinogenním ozonem jen proto, že aerolinky chtějí ušetřit,“ uvedla Brigitte Zypriesová, bývalá ministryně spravedlnosti a současná členka týmu socialistického kandidáta na post spolkového kancléře Peera Steinbrücka.