DaimlerChrysler v noci na pátek oznámil, že končí s finanční podporou Mitsubishi, nezúčastní se plánovaného zvýšení kapitálu a prodá svých 37 procent akcií japonské firmy. Rozhodnutí vzešlo z mimořádného zasedání představenstva a dozorčí rady a koncern je vysvětlil nemožností dohody s ostatními akcionáři Mitsubishi.

"Určitě to znamená odloučení," potvrdil mluvčí DaimlerChrysler. Dodal, že pro podíl v Mitsubishi bude skupina hledat kupce. S akciemi Mitsubishi Motors bylo po většinu dne zastaveno obchodování. Obnovilo se až ke konci obchodů na tokijské burze a jejich kurz hned spadl o povolený denní limit 25 procent. Akcie DaimlerChrysler naopak v Evropě stouply o tři procenta.

Mitsubishi je jedinou ztrátovou automobilkou v Japonsku. Čtvrtý největší japonský výrobce vozů chtěl za týden požádat akcionáře, aby schválili kapitálovou injekci 700 miliard jenů (6,39 miliardy USD), a DaimlerChrysler měl koupit polovinu nových akcií. Naděje na tuto pomoc zvýšily tento měsíc kurz akcií Mitsubishi o 32 procent. Problémy Mitsubishi ještě zvýšila ratingová agentura Standard & Poor's. Ta srazila dlouhodobou známku kvality úvěrů firmy o tři příčky na CCC-, tedy tři stupínky od pásma bankrotu.

Ještě před dvěma týdny generální ředitel DaimlerChrysler Jürgen Schrempp bránil svou globální strategii před nespokojenými akcionáři. Skupina předpokládala, že v rámci navýšení kapitálu zvýší podíl v Mitsubishi nad 50 procent a do několika let japonskou firmu plně zahrne do svých účtů.

Mitsubishi ve ztrátě

Mitsubishi na sdělení společnosti DaimlerChrysler uvedla, že zatím zkoumá situaci. Dodala, že její generální ředitel Rolf Eckrodt je v kontaktu jak s německým koncernem, tak s firmami skupiny Mitsubishi, jako jsou Mitsubishi Corp, Mitsubishi Heavy Industries a Bank of Tokyo-Mitsubishi. Tyto firmy, které vlastní v automobilce 23 procent, pouze uvedly, že situaci sledují.

Mitsubishi za poslední rok do března čeká čistou ztrátu 72 miliard jenů po zisku 37 miliard v předchozím roce. Čistá zadluženost firmy činila před půlrokem 726 miliard jenů a celkový dluh představoval 1,14 bilionu. "Pokud nikdo jiný kapitál nevloží, mohl by to být pro Mitsubishi konec," řekl jeden z analytiků sektoru.

DaimlerChrysler koupil podíl v Mitsubishi před třemi roky s cílem expandovat v Asii. Záměrem bylo vytvořit po fúzi německé Daimler-Benz a amerického Chrysleru z roku 1998 globálního automobilového giganta. Od fúze s Chryslerem se však tržní hodnota skupiny snížila o zhruba 37 miliard eur a Schrempp se musel na valné hromadě před dvěma týdny bránit snahám o odvolání.

Opuštění Mitsubishi bude mít zřejmě dopad i na amerického Chryslera, další problémové dítě skupiny. Chrysler má uzavřenou s Mitsubishi sérii dohod o výrobní kooperaci s cílem ušetřit na nákladech.