Podle studie jsou nákupy za hranicemi většinou regionální záležitostí. Zatímco z okresů, které sousedí s Německem, jezdí do zahraničí pravidelně nakupovat sedm procent domácností, v polském pohraničí už jsou to jen tři procenta z nich.

„Německo přitahuje kombinací kvalitnějšího zboží a nižší cenové úrovně, v případě Polska výrazně převládá cenový aspekt. Lidé jezdí nakupovat i do Rakouska nebo na Slovensko, obliba těchto dvou zemí je ovšem výrazně nižší. Ze vzdálenějších zemí je pro Čechy zajímavá ItálieVelká Británie,“ uvedl Pavel Cabal z Incoma GfK.

Při nákupech v Německu si Češi nejčastěji odvážejí oděvy a rychloobrátkové zboží. V Polsku je situace obdobná, navíc tam čeští zákazníci míří za nákupem obuvi. V Rakousku nakupují především potraviny, s odstupem následují oděvy, drogerie a parfumerie.

Nadprůměrně utrácejí movitější starší lidé

Pokud jde o poznávací znamení Čechů nadprůměrně utrácejících za „kopečky“, tak to jsou většinou movitější lidé mezi 46 až 60 lety s vysokoškolským vzděláním nebo maturitou a s vyšším příjmem. Žijí často ve městě o velikosti 50 000 až 100 000 obyvatel, vlastní rodinný dům, v jejich domácnosti už nejsou nezletilé děti a tvrdí, že jejich nákupní chování při výběru potravin není příliš ovlivněno krizí.

Pravidelní zákazníci nakupují v zahraničí převážně zboží za běžnou cenu. „Kromě celkově nižší cenové úrovně zboží je totiž do zahraničních prodejen láká také lepší kvalita zboží a širší výběr ve srovnání s českými obchody, nezanedbatelnou roli hraje také lepší nákupní prostředí a přístup prodavačů,“ dodal Cabal.