„Pád o 4,7 procenta je studenou sprchou,“ připomněl analytik Tomáš Volf ze společnosti Citfin s tím, že maloobchodní tržby klesají již čtvrtý měsíc v řadě.

Tržby maloobchodu

Tržby maloobchodu

FOTO: David Ryneš, Novinky

Na nelichotivém únorovém výsledku se podepsal i jeden chybějící pracovní den oproti loňskému únoru. „Jako by zvýšení DPH na spotřebitele dopadlo až s měsíčním zpožděním,“ sdělil analytik Václav Franče z Raiffeisenbank.

„Poptávka po autech je v poslední době minimální, a to nejen v Česku, ale v celé Evropě. Automobilky se snaží bojovat snižováním cen, ale ani na to už spotřebitelé neslyší,“ informoval analytik Michal Kozub ze společnosti Home Credit. Počet registrací podle statistik Svazu dovozců automobilů u nových osobních vozů klesl v únoru meziročně o tři tisíce.

Internetovým obchodům tržby rostou

V únoru se nedařilo například ani nespecializovaným prodejnám s převahou potravin nebo obchodům se sportovními potřebami. Tržby naopak rostly obchodům s počítači, internetové obchody pak utržily o téměř 21 procent více než loni.

„Neustále klesající tržby maloobchodníků jen dokreslují celkový obrázek stavu ekonomiky. Nezaměstnanost je vysoká a dále roste, takže lidí, kteří mají možnost více utrácet, je méně,“ uvedl Volf.

Spotřebitelská poptávka je podle Volfa stále velmi slabá a obavy z horší finanční situace v budoucnu mnoho lidí k vyšším nákupům rozhodně nemotivuje. Stát navíc drží dál své výdaje na uzdě, což celkové situaci nepřidává.