"Během šetření se potvrdilo, že pojistný limit, který si kancelář sjednala, nároky klientů plně pokrývá," uvedl generální ředitel Generali Štefan Tillinger. Pojistný limit se podle něj ukázal jako postačující i poté, co Generali zajistila bezpečný návrat více než 170 českých turistů z Řecka.

Naopak zkrachovalé kanceláře BG Travel a I.Parkam Holidays byly podle Generali nedostatečně pojištěné, a pojišťovna proto hradila nároky klientů pouze do limitu, který si tyto cestovní kanceláře sjednaly. Stejná situace nastala i u CK Globaltour pojištěné u České podnikatelské pojišťovny.

CK Pradok se pojistila na odpovídající částku, která dokázala pokrýt nároky jejích klientů. Současně poskytla kompletní podklady a další součinnost v rozsahu, které prý nejsou u krachujících cestovních kanceláří zdaleka obvyklé.

Kontrola pochybení neukázala

"Úpadek CK Pradok znovu poukázal na to, jak důležitý je v podmínkách fungování děravého zákona seriózní přístup cestovní kanceláře," upozornil Tillinger. Zároveň se podle něj potvrdilo, jak mizivé možnosti kontroly hospodaření cestovních kanceláří ve skutečnosti nabízí, a to nejen pojišťovnám, ale i orgánům státní správy.

Generali tlumočila ministerstvu pro místní rozvoj, že byla informována CK Pradok o její zhoršující se finanční situaci, která by mohla vést k pojistné události, tedy i k zániku pojištění.

"Výsledkem byla kontrola živnostenského úřadu, která žádné pochybení kanceláře neodhalila. K jejímu úpadku pak došlo jen o několik dnů později. Kontrola ze strany ministerstva de facto nic nevyřešila," podotkl Tillinger.

CK Pradok požádala soud o vyhlášení úpadku loni v srpnu. Podle jednatele cestovní kanceláře Jiřího Káše za problémy Pradoku mohla především jeho převážná orientace na Řecko a řecké ostrovy. CK Pradok zahájila svoji činnost v srpnu 1990.