„Cílem nové právní úpravy je ulehčit obcím od aut tím, že se dá řidičům možnost jezdit na motocyklech až do 125 ccm. Stroj ale bude muset mít automatickou převodovku, aby byl méně náročný na obsluhu. Jde tedy v podstatě o skútry,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy (MD) Martin Novák.

Jak mluvčí upozornil, tato novinka platí jen pro území České republiky. Do zahraničí se tedy držitelé průkazu skupiny B vydat na motorkách nemohou.

BESIP: řídit skútr můžete nově i s "béčkem", ne každý to ale zvládne

Nezkušení mladí lidé zase už nyní nebudou smět řídit silné motocykly bez předchozí praxe na slabších strojích. Řidičské oprávnění na motorku o výkonu nad 35 kW totiž dostanou až po dovršení 24 let. Pokud má ale žadatel alespoň dvouletou praxi s řízením slabšího stroje, může získat oprávnění pro nejsilnější motorky již ve dvaceti.

Pro řízení malých motocyklů s nejvyšší rychlostí 45 kilometrů v hodině ponechala novela dosavadní věkovou hranici 15 let. Také motorky do maximálního výkonu 11 kW bude možné nadále řídit od šestnácti let. U motocyklů do 35 kW se ale hranice pro získání oprávnění posunula ze sedmnácti na osmnáct let.

Z nové úpravy panují obavy

Skútr s motorem až 125 ccm je ovšem těžší než moped nebo malý motocykl, a především rychlejší. Bez problémů zvládne i 100 kilometrů v hodině. Panují proto obavy, že řidič auta, jenž si takovou motorku pořídí a bez jakékoli průpravy se s ní vydá do rušného provozu, může snadno skončit v nemocnici nebo na hřbitově.

„Mnozí z lidí, kteří si k nám přicházejí půjčit skútry, je vůbec neovládají,“ potvrzuje majitel jedné z půjčoven těchto motorových vozidel Pavel Augustín.

Přitom právě motorkáři patří v silničním provozu mezi vůbec nejohroženější. Podle policejní statistiky zahynulo v České republice za loňský leden až listopad při nehodách 79 řidičů motocyklů, pět spolujezdců, dva řidiči malého motocyklu a tři mopedisté.

Zaplatit si raději  kondiční jízdu

„V Evropské unii umírá v průměru osmnáctkrát více motorkářů než cestujících v automobilech, a Česko v tom směru není žádnou výjimkou. Nejde přitom jen o problém mladistvých, kteří získávají prvotní zkušenosti s řízením na nejnižších kubaturách, ale i o lidi středního věku,“ podotýká šéf oddělení BESIP ministerstva dopravy Roman Budský.

„Ti začínali v mládí na mopedech, pak přesedlali na auto, a díky lepší finanční situaci si navíc pořídí motocykl, který si už dávno odvykli řídit. Není divu, že jsou náchylnější k dopravní nehodě,“ konstatoval Budský.

Na dotaz Práva, jestli tedy ministerstvo dopravy nepočítá s nějakou vyhláškou, která by těmto novopečeným řidičům skútrů přikázala nějaké povinné jízdy, odpověděl včera Zdeněk Neusar z tiskového oddělení MD.  „Řidičům v tom směru nemůžeme nic přikázat. V každém případě jim však vřele doporučujeme, aby si ve vlastním zájmu po pořízení skútru zaplatili nějaké kondiční jízdy. Budou tím chránit nejen sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu,“ řekl Neusar.