Rozsáhlé propouštění firma, do níž byla přesunuta veškerá nákladní doprava Českých drah, ještě projedná s odboráři. Ti se obávají, že mzdové úspory související s masivním propouštěním firmě k vyrovnanému hospodaření nepomohou.

Samotný plán předpokládá při propuštění celkem 2495 zaměstnanců, z nichž by však 275 mělo firmu opustit ještě v letošním roce, úsporu nákladů ve výši 715 miliónů korun v roce 2013. Další zhruba miliardu by měl dopravce ušetřit v dalších letech.

Počátkem letošního října se předsedou představenstva ČD Cargo stal šéf Českých drah Petr Žaluda. Představenstvo opustil jeho dosavadní předseda Gustav Slamečka. Důvodem personální změny byla prý nespokojenost mateřské společnosti s hospodářskými výsledky ČD Cargo.

Možné spojení se slovenským partnerem

ČD Cargo zaměstnává zhruba 9500 lidí. Loni snížilo ztrátu z předloňských 853 miliónů korun na zhruba 60 miliónů korun. Výhled, který vedení společnosti představilo koncem září, předpokládá prohloubení ztráty za letošní rok na 233 miliónů korun.

Koncem listopadu ale plzeňský hejtman a stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec řekl, že firma letos může vykázat až dvoumiliardovou ztrátu. Podle bývalého ministra dopravy Pavla Dobeše (LIDEM) dopravci hrozí ve druhém nebo třetím čtvrtletí příštího roku insolvence.

V posledních měsících se hovoří také o možném spojení společnosti ČD Cargo a slovenského nákladního železničního dopravce ZSSK Cargo. Zejména česká strana má o takové propojení obou firem, jež by podle odborníků mohlo lépe odolávat německé a ruské konkurenci, vážný zájem.