Návrh zákona v září jednomyslně schválil jinak ostře rozdělený Senát a hned po volební přestávce se obě sněmovny Kongresu dohodly na společné verzi. Jeden z prvních zákonů, které Obama po volbách podepsal, dává ministerstvu dopravy USA pravomoc zabránit americkým přepravcům účastnit se evropského systému obchodování s povolenkami.

Mluvčí Bílého domu Clark Stevens zdůraznil, že Obamova vláda má zájem na snižování leteckých emisí doma i ve světě, jednostranný krok EU je ale podle něj špatnou cestou. Dodal, že Washington chce dosáhnout pokroku v globálních jednáních o emisích v rámci Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO), která patří pod OSN.

EU uvedla v lednu do praxe normu, která nutí aerolinie stát se součástí systému obchodování s povolenkami, řada velkých obchodních partnerů to ale odmítla jako jednostranný krok v době, kdy se o tomto problému jedná v rámci OSN.

Evropská komise před zhruba dvěma týdny nakonec oznámila, že uplatňování normy „zmrazí“, avšak začne ji opět vymáhat za rok, pokud ICAO nedospěje ke globální dohodě.