"Výrazně klesá poptávka po automobilovém benzínu. Je to hlavně z důvodu krize, kdy lidé šetří," řekl ředitel pro jakost ve společnosti Benzina Václav Loula. Jeho společnost zaznamenala také nižší prodej nafty.

Vedoucí provozu čerpacích stanic OMV v Česku Pavel Kovář vidí v poklesu prodeje kromě krize také historicky nejvyšší ceny pohonných hmot v Česku. Někteří zákazníci tak podle něj od OMV odešli k levnějším čerpacím stanicím. "Ceny samozřejmě měly vliv i na naše loajální zákazníky, kteří zůstávají nadále našimi zákazníky, ale ekonomická situace jim nedovoluje tankovat pohonné hmoty tak často a v takovém objemu," doplnil Kovář.

"Pokles poptávky v České republice nepříznivě ovlivňovaly zejména vysoké ceny motorových paliv a slabý výkon ekonomiky," uvedl jednatel české odbočky sítě čerpacích stanic Slovnaft Igor Adamec. V jeho síti klesl prodej automobilových benzínů o 22 procent, odbyt nafty se snížil o 16 procent.

Kamióny tankují naftu raději v zahraničí

Rozdílný vývoj u jednotlivých druhů paliv zaznamenala i Benzina. "Pokles u prodejů benzínu připisujeme také tomu, že firmy i soukromé osoby přecházejí z benzinových na dieselové motory. Částečně se také projevuje nástup alternativních pohonných hmot," řekl Loula.

Prodeje nafty ale podle něj menší objem prodaného benzínu nevyrovnají. "Spotřebu nafty z 80 procent ovlivňuje vývoj HDP," řekl. Její prodej se navíc podle Louly snižuje i kvůli tomu, že kamióny, které přes Česko projíždějí, kvůli vysokému daňovému zatížení pohonných hmot tankují naftu mimo území Česka.

Odlišný pohled ale představila mluvčí sítě EuroOil Lenka Svobodová. "Celková výtoč je stejná jako loni. Došlo sice ke snížení podílu benzínu, ale zvyšuje se objem prodané nafty," řekla. Zachování prodaného objemu pohonných hmot připisuje tomu, že EuroOil je na rozdíl od velkých hráčů na trhu spíš regionální sítí. "Máme díky tomu poměrně věrnou klientelu," řekla.

Podle Svobodové se ale přesto nákupní zvyklosti motoristů čerpajících u EuroOilu mění. "Zaznamenali jsme, že je více menších odběrů. Lidé tak často neberou plnou nádrž, tankují po menších objemech," řekla.

Provozovatelé čerpacích stanic se ale shodují, že i přes menší prodeje pohonných hmot nebylo nutné žádné pumpy zavírat.

Neomezují provoz, snaží se motivovat motoristy

"Provoz zatím nijak neomezujeme," řekl Loula. "Snažíme se motivovat motoristy k tankování u nás pomocí věrnostních programů. Také se snažíme je získat pomocí doplňkových služeb, například občerstvení nebo prodeji autokosmetiky."

Ani EuroOil žádnou pumpu nezavřel. "K udržení zákazníků podle mě přispívá i to, že si kontrolujeme kvalitu prodávaného benzínu. V poslední době to hraje u řidičů velkou roli," řekla Svobodová.

O zavírání čerpacích stanic neuvažuje ani OMV. Společnost ale ani nevidí na českém trhu prostor k rozšiřování sítě. "Bez ohledu na cenu pohonných hmot, jejíž vývoj lze těžko predikovat, si nemyslíme, že je na trhu prostor pro stavbu nových čerpacích stanic. ČR patří v rámci Evropy mezi státy s největší hustotou čerpacích stanic v poměru k počtu obyvatel či naježděných kilometrů," uvedl Kovář.