Také v horizontu následujících pěti let tyto firmy čekají, že jim tržby porostou. Podle jejich vyjádření je však nezbytnou podmínkou, aby získaly nebo si udržely schopné a zkušené zaměstnance.

Dalším zásadním tématem je pro majitele rodinných firem otázka nástupnictví. Tedy zda se jim podaří předat svou firmu, ať už v rámci rodiny, či někomu zvenčí. Téměř polovina majitelů se obává, že příští generace nebude dostatečně připravená převzít rodinné podnikání.

Rodinné firmy se neztratí ani v ČR

„Řadu příkladů úspěšných rodinných firem máme i v České republice. Navzdory své relativně krátké novodobé historii se firmy naučily přistupovat k podnikání zodpovědně a s dlouhodobou perspektivou. Těží ze své flexibility a schopnosti rychle reagovat na nenadálé tržní příležitosti i rizika,“ připomněl David Borkovec z PwC ČR.

Majitelé rodinných firem jsou přesvědčeni, že jejich síla a konkurenční výhoda spočívá v tom, že si udržují vlastnickou strukturu. Díky ní jsou pružnější a těží ze své kontinuity a dlouhodobé perspektivy.

V průzkumu také zmiňují svou roli při tvorbě pracovních míst a stabilizující funkci, kterou mají v ekonomice. Celkem 81 procent z nich například věří, že i v těžkých ekonomických časech bojují daleko více za udržení každého pracovního místa a mnohem více se věnují otázkám týkajícím se zaměstnanosti a dalších problémů regionu, kde působí.