Řidiči, kteří nezaplatí povinné ručení, se přitom vystavují riziku mnohdy i statisícových dluhů. Podle statistik motoristé svými vozidly bez povinného ručení způsobili v loňském roce 3404 škod v celkové výši téměř 300 miliónů korun. V uplynulých sedmi letech to bylo téměř 28 000 škod ve výši 1,4 miliardy korun.

„Statistiky ukazují, že klesá počet nepojištěných škod, ale zvyšuje se jejich výše. To znamená, že důsledky nepojištěných škod mají na nepojištěné motoristy stále vyšší finanční dopad,“ uvedl výkonný ředitel ČKP Jakub Hradec. Průměrná výše nepojištěné škody loni činila 87 544 korun. Nejvyšší se přitom v loňském roce vyšplhala až na 32 miliónů korun. V roce 2010 se jednalo dokonce o 35 miliónů korun.

Nehoda může vyjít na milióny

Jen za loňský rok ČKP rozeslala nepojištěným 415 000 výzev k zaplacení příspěvku do garančního fondu. Nepoctiví motoristé zaplatili přes 454 miliónů korun. „Na všechny nepojištěné motoristy čekají sankce. Do největších problémů se však dostanou, pokud nepojištěným vozidlem způsobí škodu. Platí ji nakonec ze svého,“ zdůraznil Hradec. Dojde-li při nehodě k újmě na zdraví, může se škoda vyšplhat až k desítkám miliónů korun.

Nejvíce nepojištěných vozidel je v Praze (83 112), kterou následují Ústecký (77 984) a Jihomoravský kraj (64 861). Podle indexu rizikovosti kraje, který porovnává počet registrovaných vozidel a počty nepojištěných škod, vycházejí nejhůř Ústecký, Karlovarský a Liberecký kraj.

Zodpovědnější Moravané

„Z analýzy vyplývá, že Moravané jsou zodpovědnější než Češi. Výskyt nepojištěného vozu je na Moravě nižší, Moravané více dodržují zákonnou povinnost mít uzavřené povinné ručení,“ okomentoval stav Hradec. Zajímavý pohled pak přinášejí okresní statistiky. Pět z deseti nejhorších okresů je z Ústeckého kraje, dva jsou z Libereckého a Karlovarského kraje a jeden z Moravskoslezského.

Podle Hradce mohou za nedodržování zákonné povinnosti mnohdy i obyčejné neznalosti. „Někteří motoristé neplatí povinné ručení systematicky, jiní z nevědomosti či kvůli omylům panujícím mezi veřejností,“ upozornil Hradec.

Povinné ručení se vyplatí

Ať je to ale z jakéhokoli důvodu, na řidiče v tomto případě čekají sankce. A rozhodně ne zanedbatelné. Za každý den bez povinného ručení zaplatí ze zákona majitel či provozovatel vozidla sankční příspěvek podle druhu vozidla 20 až 300 korun do garančního fondu ČKP.

Připravit se musí i na náklady spojené s uplatněním a s případným vymáháním tohoto příspěvku. Navíc mohou udělit správní orgány pokutu, a to v rozmezí od 5000 do 40 000 korun. Pokud řidič nepředloží při silniční kontrole platnou zelenou kartu, může dostat pokutu od 1500 do 3000 korun.

„Povinné ručení přitom stojí několik málo stokorun, či tisícikorun ročně. Je tak nadmíru jasné, že jezdit bez povinného ručení se nevyplácí,“ zakončil Hradec.