"Jednoznačným trendem je ústup zájmu o klasické hračky a zvýšený zájem o hračky elektronické, chytré telefony, hrací konzole, počítače a elektroniku," uvedl místopředseda Sdružení pro hračku a hru Jiří Šťastný. Podle něj také dochází k poklesu zájmu o modelařinu, kvůli její časové a technické náročnosti.

Lidé kupují v poslední době spíše levnější hračky, počet prodaných kusů se loni meziročně zvýšil rychleji než tržby. Tři čtvrtiny prodeje hraček tvoří zboží z dovozu, především z Asie.

Kopie děti nechtějí

Děti jsou podle marketingové manažerky obchodů Sparkys Kateřiny Richterové velmi ovlivněny televizní reklamou a seriály. "Pokud v televizi běží například seriál Bakugan, prodeje stoupají raketově a takto to platí i u dalších položek. Dále jsou tu velmi masivní televizní reklamy. Samozřejmě dítě touží vždy po pravé hračce z televizní reklamy a kopie pro ně nemají váhu," řekla ČTK Richterová. Bakugan jsou malé koule, které se dokáží změnit na bojovníky.

Nejprodávanější současnou hračkou v obchodech Sparkys je Ogo set s míčkem - dva disky a míček se kterými jde hrát volejbal, baseball, frisbee nebo tenis. Největším trendem byl a stále ještě je sběratelský hit Hnusáci lepáci - jde o 24 různých hnusáků s českými "bláznivými" jmény, v minulém roce byla na trhu první série a letos na jaře se objevila druhá.

"Samozřejmě se na trhu stále drží oblíbené značky - Lego, Barbie, Hot Wheels, Play-Doh, Smoby, Chicco, Woody, Nici a mnoho dalších," dodala Richterová.

V letních měsících patří mezi nejprodávanější také sportovní, nafukovací a plovací hračky, trampolíny, vozítka a společenské hry. Největší "žně" však čekají na hračkáře až koncem roku, kdy se v předvánočním období prodají dvě třetiny produkce.