Nejúspěšnější byla mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. Ta za celý rok zaznamenala dvouciferný nárůst prodejů. Jen do konce listopadu vyrobila 816 tisíc aut, což je více než za celý loňský rok. Do tohoto údaje jsou ale započítána i auta vyrobená v zahraničních závodech, kde se Škodě mimořádně daří. Velký nárůst prodejů z místních továren zaznamenala česká automobilka například v Číně.

Kromě Škody Auto se zvyšuje i výroba v továrně Hyundai v moravských Nošovicích. Ta může čekat velký zájem zákazníků i v průběhu příštího roku, protože ukončila výrobu stávajícího modelu Hyundai i30 a zahajuje výrobu nové generace tohoto vozu.

Naopak výroba v kolínské TPCA, společné továrně automobilek Toyota, Peugeot a Citroën, zřejmě letos mírně klesne.

Autobusů o pětinu více

Výroba autobusů se letos podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu Martina Jahna zvýšila přibližně o dvacet procent na 3250 vozidel. Produkce motocyklů stoupla dokonce o 45 procent na 1150 strojů. Naopak u výroby nákladních aut očekává Jahn snížení o osm procent z loňských 1410 vozů.

„Údaje o výrobě a exportu vozidel za leden až říjen tohoto roku potvrzují, že domácí automobilový průmysl je v současné době skutečným motorem české průmyslové výroby. Nejde přitom jen o výrobce vozidel, ale i o celou řadu výrobců dílů a příslušenství vozidel. Ti se na průmyslové produkci a exportu českého automobilového průmyslu podílejí přibližně 45 procenty,“ uvedl Jahn.

Od ledna do října automobilky vyrobily celkem 997 506 osobních automobilů, což bylo o 12 procent více než za stejné období roku 2010.

Automobilky a dodavatelé dílů ve sdružení zaměstnávají kolem 110 000 lidí. Jejich podíl na celkové průmyslové produkci Česka je kolem 18 procent.

Jak příští rok?

Otázkou je, zda se podaří tento úspěch zopakovat i v příštím roce. S tím, jak se stále častěji objevují zprávy o zpomalení až zastavení ekonomického růstu v celé Evropě, se ocitá automobilový průmysl v ohrožení. Právě výroba aut je totiž odvětvím, které bývá případnými problémy ekonomik ohroženo nejvíce.

Automobilky se tomuto trendu brání hlavně nabídkou levnějších vozů. Například Škoda Auto nedávno představila model miniauta určeného do města nazvaného Citigo, který se prodává za méně než 200 tisíc korun.