Jen za středočeský a stále neexistující úsek od Prahy k Nové Hospodě už stát utratil kolem 50 miliónů. „Za zpracování studií a hodnocení variant tras vynaložilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) od roku 2002, dřívější náklady nelze z evidence ŘSD zjistit, 47 miliónů korun. Stav zjištěný v době kontroly ukázal, že se příprava vrátila před rok 2005,“ píše kontrolor Jiří Adámek ve zprávě NKÚ.

Podle záměru MD z roku 2001 už měl být tento úsek hotov v roce 2009. Ačkoli už se před lety všichni dotčení shodli na vybrané variantě kolem Benešova, bolavé místo znovu otevřelo ministerstvo životního prostředí, které znovu řeší jiné varianty trasy dálnice. Zástupci z MD zato mohou být kolegům z životního prostředí vděční, protože by teď na stavbu nejspíš neměli peníze.

Obdobné jsou průtahy i na úsecích v jižních Čechách. Za poradenskou činnost zaplatilo MD poradci přes 49 miliónů, a to včetně peněz, které měl dostat po podpisu smlouvy s realizátorem stavby. Taková smlouva ale podle NKÚ podepsána nebyla.

Kvůli těmto nepochopitelným prodlevám se stavba výrazně prodražuje. Podle harmonogramu z roku 1999 měla celá 174 kilometrů dlouhá dálnice od Prahy na hranice s Rakouskem v Dolním Dvořišti stát 46,5 miliardy a do roku 2010 měl stát vynaložit 60 procent této částky. Podle upraveného harmonogramu z roku 2001 už náklady činily 63,1 miliardy a do roku 2010 se mělo zaplatit 80 procent sumy.

„Vloni už se počítalo s 88 miliardami a dokončení dálnice se přesouvá za horizont roku 2020,“ doplnil Adámek. V době kontroly, která probíhala od loňského června do letošního února, přitom byla hotova sotva desetina plánované dálnice. Ze 174 kilometrů je hotových 17 km mezi Novou Hospodou a Táborem. Dalších 26 km mezi Táborem a Veselí nad Lužnicí je rozestavěných, s jejich dokončením ŘSD počítá v letech 2012 až 2015, a zbylých 131 kilometrů se už dvě desetiletí připravuje a tvrdě platí.