„Díky snížení režijních a osobních nákladů jsme dokázali vykrýt zvýšené ceny nafty, elektřiny i zdražení poplatků za používání dopravní cesty,“ připomněl generální ředitel ČD Petr Žaluda. Podle něj doplatil železniční přepravce na boom ve výstavbě slunečních elektráren, což způsobilo zdražení distribuce elektřiny.

„Nepokoje na Blízkém východě naopak zvýšily cenu nafty až o 3,50 koruny na litru. Jen nafta a elektřina nás tak vyšly za první kvartál o 41 milionů dráž než loni,“ doplnil Žaluda s tím, že dalších 54 miliónů navíc zaplatily ČD za dopravní cestu a o 98 miliónů víc stály opravy a údržba vozidel. Na zlepšeném výsledku ČD mají podíl zejména tržby z osobní dopravy, které meziročně stouply o 85,5 miliónu korun.

Právě v osobní dopravě však musejí ČD počítat s konkurencí, a to v podobě společnosti RegioJet ze skupiny Student Agency podnikatele Radima Jančury, která chce ještě letos začít s provozem na trase Praha – Ostrava. V příštím roce hodlá na stejnou trasu vyjet i společnost Rapid Express podnikatele Leoše Novotného.