V případě motorových paliv by měl hlavní dopad návrhů Bruselu spočívat v tom, že skončí současné "pokřivené" zdaňování benzínu a nafty. Nafta je zdaňována nižší sazbou na litr ve všech státech EU kromě Británie, a to i přes její vyšší obsah CO2.

Výsledkem by tak mělo být, že se zdanění po přechodném období vyrovná. Členské státy toho budou moci dosáhnout buď zvýšením sazeb u nafty, nebo snížením u benzínu, podotkla komise.

S tím zásadně nesouhlasí europoslanec Miroslav Ouzký (ODS) z výboru pro životní prostředí. Podle něj už nyní rostoucí ceny fosilních paliv jsou schopné podkopat evropskou ekonomiku a zhoršit její konkurenceschopnost.

Umělé zdražení se musí odmítnout

"Ceny nafty, na rozdíl od benzínu, se navíc zásadním způsobem promítají do ceny každého výrobku včetně potravin nebo veřejné dopravy. Naštěstí podléhají všechna rozhodnutí EU v daňových otázkách jednomyslnému schválení. Pevně věřím, že členské státy jakékoli pokusy o umělé zdražování nafty odmítnou," podotkl Ouzký.

Podle pondělní zprávy společnosti CCS ceny pohonných hmot v Česku v minulém týdnu výrazně stouply. Nejprodávanější benzín Natural 95 podražil o 66 haléřů a dostal se na 34,74 Kč za litr. Pozadu příliš nezaostala ani nafta, která vystoupala o 39 haléřů na 34,20 Kč za litr.