"Na nadprůměrném roce se podepsal nejen fungující mýtný systém, ale také oživující se česká a evropská ekonomika spolu s rozšířením mýta o výnosné komunikace, jako je například Pražský okruh," komentoval loňský výsledek mýtného Karel Feix, ředitel společnosti Kapsch, která pro stát mýtné provozuje.

Ze všech měsíců roku 2010 se na mýtném nejvíce vybralo v listopadu, a to 623 miliónů Kč. Nejsilnějším dnem pak byl 26. říjen, kdy za 24 hodin dopravci odvedli zhruba 29,5 miliónu Kč.

Z vybrané sumy má podle dřívějších informací stát zaplatit společnosti Kapsch za služby a jako poslední splátku systému přibližně 1,7 miliardy Kč, zbytek putuje do Státního fondu dopravní infrastruktury.

Zvýšení přinese další miliardy

Mýtné v Česku se letos zvyšuje o čtvrtinu, základní sazby se tak mění poprvé od zavedení mýtného v roce 2007. Kamióny budou letos na dálnicích platit v průměru pět korun za kilometr. Ministerstvo dopravy bude dopravcům jako kompenzaci zdražení poskytovat množstevní slevy, přepravní firmy přesto plánují zdražení.

"Čtvrtinové zvýšení tarifů, které vstupuje v platnost právě k 1. lednu, přinese další nárůst vybraného mýta. Podle odhadů by to mělo být v začínajícím roce až 7,7 miliardy korun, v roce 2012 pak dokonce 9,1 miliardy Kč," řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková.

Zastánci zvýšení mýtných poplatků argumentují také tím, že to pomůže železnici, kam by se část dopravy mohla přemístit.

V Česku se mýtné v současnosti platí na asi 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy; z posledně jmenovaných je zpoplatněno jen zhruba 180 kilometrů. Mýtnému v Česku podléhají malé nákladní vozy s hmotností od 3,5 tuny do 12 tun a kamióny s hmotností nad 12 tun.